گفتگوی وب دا با رتبه برتر آزمون سراسری رشته تجربی و دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
- بازدید: 225
ریشهی موفقیت نه در الگوبرداری از دیگران، بلکه در تبدیل شدن به یک الگو برای سایرین است
محمدمعین تقوی، نقره المپیاد شیمی ۱۴۰۳ و رتبه ۱۴ کنکور تجربی ۱۴۰۴، مسیر موفقیت آمیز کنکور را نه با انتخاب شخصی بلکه پس از یک ناکامی مقطعی در کسب طلای المپیاد آغاز کرد. او از آبان سال دوازدهم و با تغییرات اساسی در شیوه مطالعه ( از کنار گذاشتن گوشی تا جهش ساعتهای درس) توانست شرایط را دگرگون کند و اکنون معتقد است موفقیت نه در الگوبرداری از دیگران، بلکه در تبدیل شدن به الگوی خود و اطرافیان معنا پیدا میکند.
این دانشجوی جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رشته پزشکی، مسیر کامیابی خود را بر یک اصل ساده اما بنیادین استوار میداند و آن اینکه انسان به جای الگوبرداری صرف از دیگران، تلاش کند خودش تبدیل به الگوی دیگران شود و همین نگاه، مسیر او از المپیاد تا کنکور و حتی چشماندازش نسبت به آینده را شکل داده است.
تلاش های مستمر برای فتح قلّهی کنکور
مطالعهی دانشجوی جوان برای کنکور تصمیمی ناگهانی نبود، اما ورودش به این مسیر انتخاب اولش هم محسوب نمیشد. او از سال نهم، تمام انرژی خود را روی المپیاد شیمی گذاشته بود و طی سالهای نهم، دهم و یازدهم برای کسب طلای المپیاد تلاش کرد، اما در مرحله نهایی، با اختلاف تنها سه دهم درصد از ۸ نفر برتر عقب ماند و نفر نهم شد. همین موضوع او را از طلای المپیاد و از معافیت کنکور تجربی محروم کرد و عملاً او را به سمت کنکور سوق داد و با وجود برخورداری از ۲۰٪ سهمیه، تصمیم گرفت به جای تکیه بر آن، توانایی واقعی خود را ثابت کند و وارد رقابت اصلی شود.
شروع جدّی مطالعه؛ از آبان سال دوازدهم
مطالعهی جدّی آقای معین تقوی برای کنکور از آبان ماه پایه دوازدهم آغاز شد. در ابتدا آنقدر مصمم نبود؛ ساعت مطالعهاش بین ۸ تا ۱۰ ساعت بود و به گفته خودش، بخش قابل توجهی از وقتش درگیر گوشی تلفن همراه میشد. اما شرکت در آزمونها و قرار گرفتن در فضای رقابتی بین دانشآموزان باعث شد ارادهاش هر روز قویتر شود. یک اُفت شدید در یکی از آزمونها برایش تلنگر بزرگی بود و او را وادار کرد مسیرش را اصلاح کند.
تغییر اساسی در شیوه مطالعه؛ جهش واقعی
محمد در ادامه برای نتیجه گیری بهتر از مطالعه خود تصمیم گرفت در سالن مطالعه درس بخواند و گوشیاش را ساعت ۸ صبح در کمد سالن میگذاشت و تنها ۱۱:۳۰ تا ۱۲:۳۰ شب هنگام بازگشت به خانه آن را بررسی میکرد. این تغییر ساده اما حیاتی باعث شد ساعت مطالعهاش بهطور جهشی از ۸–۱۰ ساعت به ۱۲–۱۳ ساعت در روز برسد و او همیشه میدانست پتانسیل این حجم از مطالعه را دارد؛ فقط لازم بود در بزنگاهها، تصمیمهای درست بگیرد.
خانواده؛ تکیهگاه اصلی پیشرفت
در خانواده چهار نفره تقوی، هر سه عضو نقش پررنگی در موفقیت محمد داشتند و مادرش با وجود کار مداوم روزانه و خستگی شبانگاه برایش آزمون چاپ میکرد، پدرش در روزی که هم آزمونش را خراب کرده بود و هم از انتخاب تیم جهانی باز مانده بود، در ماشین ساعتی با او صحبت کرد و گفت: مهم نیست کجای مسیر ایستادی؛ مهم این است که خودت را فراموش نکنی و همین صحبتها آرامش بزرگی به او داد. برادرش نیز همیشه او را باور داشت و به یکی از مهمترین تکیهگاههای روحیاش تبدیل شده بود.
توصیه به داوطلبان کنکور
به باور تقوی، دانشآموزان نباید صرفاً از دیگران الگو بگیرند؛ بلکه باید تلاش کنندنسخهی منحصربهفردخودباشند.او معتقد است موفقیت نتیجهی تصمیمهای سریع و درست در زمانهای حساس است؛ تصمیمهایی مثل محدود کردن استفاده از گوشی، یا افزایش ناگهانی و برنامهریزیشده ساعت مطالعه.
نگاه به آینده؛ میان مهاجرت و خدمت در مناطق محروم
تقوی معتقد است دیدگاه انسان در طول مسیر تغییر میکند و ممکن است نظر امروز او چند سال بعد کاملاً دگرگون شود.
در حال حاضر، احتمال ادامه تحصیل در دوره تخصص (رزیدنتی) در خارج از کشور را مطرح میکند، البته اگر امکانش فراهم شود.با این حال تأکید دارد که هیچ چیز جای خانواده را نمیگیرد و حتی در صورت تحصیل خارج، بودن کنار خانواده معنای دیگری دارد.
در مورد فعالیت در مناطق محروم نیز تأکید میکند که ؛ هر کار خوبی؛ حتی رایگان به زندگی انسان برمیگردد و او تجربه کرده که کمک بیچشمداشت اثرش را در زندگی نشان میدهد و اگر فرصتی فراهم شود، از خدمت در مناطق محروم استقبال میکند.


