از آرزوی مادر تا کسب افتخار ملی، درخشش رزیدنت پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آزمون بورد تخصصی

0167.jpg - 181.63 kBدر روزگاری که موفقیت‌های علمی جوانان ایرانی امید را در دل جامعه می‌افزاید، نام دکتر محمدعلی کراچیان، رزیدنت جوان و پرتلاش رشته پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با کسب رتبه برتر در آزمون بورد تخصصی می‌درخشد. زندگی او فقط حکایت از یک موفقیت علمی نیست؛ بلکه روایتی از پشتکار، عشق، ایمان و تحقق آرزوی مادری است که از سال‌ها پیش رؤیای استاد شدن فرزندش را در دل می‌پروراند. پزشکی که مسیر علم را با انگیزه خدمت، همراهی خانواده و فداکاری همسرش طی کرده و امروز به یکی از چهره‌های شاخص جامعه پزشکی کشور بدل شده است.

مسیر علمی و ورود به تخصص پوست

دکتر محمدعلی کراچیان، متولد سال ۱۳۷۵ و ورودی دوره تخصصی سال ۱۴۰۰ در رشته پوست و مو، دوره دکترای عمومی خود را در سال ۱۳۹۳ گذرانده و پس از پایان تحصیلات عمومی، بلافاصله در آزمون ورود به دستیاری شرکت کرده و با موفقیت به رشته پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه یافته است.

او در گفت‌وگو با وب‌دا، به فعالیت‌های آموزشی خود اشاره کرد و گفت:در طول دوره رزیدنتی، برای ارتقای آموزش میان رزیدنت‌ها، کلاس‌هایی به‌صورت حضوری و غالباً صوتی برگزار کردم تا خلأ آموزشی میان رزیدنت‌های سال‌پایینی را تا حد امکان پر نمایم.

وی افزود:در کنار فعالیت‌های آموزشی، حدود هشت طرح پژوهشی دارم که مراحل نمونه‌گیری و مداخله آن‌ها انجام شده و در مرحله ارزیابی آماری قرار دارند. با وجود فشردگی زمان به دلیل نزدیک بودن امتحان، تلاش کردم این طرح‌ها را به نتیجه مطلوب برسانم.

نقش اساتید و فضای آموزشی

دکتر کراچیان در بیان نقاط قوت گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اساتید فرهیخته و رفتار پدرانه آنان با رزیدنت‌ها را مهم‌ترین عامل موفقیت این گروه دانست و تصریح کرد:اساتید این بخش با دلسوزی، با سواد و صرف وقت بسیار، موجب رشد علمی و اخلاقی رزیدنت‌ها می‌شوند.

به گفته وی، ماهیت رشته پوست در مقایسه با سایر رشته‌ها آرام‌تر و کم‌فشارتر است، اما مهم‌ترین ضعف، کمبود آموزش از رزیدنت‌های سال‌بالا به سال‌پایین به دلیل حجم زیاد کاری است.

آموزش؛ دغدغه اصلی رتبه برتر بورد تخصصی

او افزود:دغدغه اصلی من در رشته تخصصی پوست، مسأله آموزش است؛ حتی در آینده نیز قصد دارم در کنار طبابت، در زمینه آموزش و آگاهی‌بخشی مردم فعالیت کنم، زیرا متأسفانه برخی افراد غیرپزشک مانند آرایشگران، به انجام امور درمانی و زیبایی اقدام می‌کنند و وظیفه ما متخصصان است که مردم را آگاه سازیم.

رتبه برتر بورد تخصصی پوست و مو دانشگاه، درباره هدف‌گذاری خود برای قبولی در آزمون بورد تخصصی گفت:با توجه به شرایط کاری و زندگی، هدف اصلی‌ام کسب رتبه برتر بود تا بتوانم در دانشگاه خدمت کنم و مسیر آکادمیک را ادامه دهم. تحقق این هدف، لطف خدا بود که خوشبختانه شامل حال من شد.

نقش خانواده در موفقیت علمی

وی با اشاره به تأثیر ویژه خانواده در مسیر علمی خود افزود:یکی از مهم‌ترین دلایل علاقه‌مندی‌ام به فعالیت‌های دانشگاهی، آرزوی قلبی مادرم بود که همیشه می‌گفت باید استاد دانشگاه شوم. مادرم معلم مقطع ابتدایی است و از دوران کودکی انگیزه درس‌خواندن را در من زنده کرد.

او در ادامه با اشاره به خاطرات دوران تحصیل اظهار کرد:در دوران ابتدایی و راهنمایی چندان اهل درس خواندن نبودم و بیشتر اوقات مشغول بازی‌های کامپیوتری یا فوتبال بودم؛ اما با تذکرهای پیاپی مادرم و خواهرم، کم‌کم مسیر جدی علم‌آموزی را در پیش گرفتم. اکنون موفقیت علمی‌ام را مدیون حمایت‌ها و نصایح مادر عزیزم می‌دانم.

وی افزود:با توجه به دوری از خانواده در سال‌های تحصیل و رزیدنتی، همواره سعی داشته‌ام با موفقیت علمی، بخش کوچکی از زحمات و دلتنگی‌های والدینم را جبران کنم.

نقش همسر در مسیر پیشرفت علمی

دکتر محمدعلی کراچیان در این گفت‌وگو به نقش مؤثر همسر خود در مسیر پیشرفت علمی اشاره کرد و گفت:در دوران آمادگی برای آزمون‌های حساس و مهم، بیشترین سهم در موفقیتم را همسرم بر عهده داشت. ایشان نه تنها در امور روزمره و مسئولیت‌های زندگی، بلکه در زمینه‌های درسی و روحی نیز مرا یاری کردند.

وی افزود:همسرم خانم دکتر فاطمه فاضلی‌فرد، اکنون رزیدنت سال چهارم رشته پوست و مو است و در همین دانشگاه خدمت می‌کند ودر روزهای دشوار نزدیک به امتحان، عملاً تمام بار زندگی را بر دوش کشیدند تا من بتوانم بر مطالعه تمرکز کنم.

دکتر کراچیان با تأکید بر اهمیت حمایت‌های عاطفی و روانی در مسیر موفقیت علمی اظهار داشت:انگیزش اولیه‌ام را از مادرم گرفتم، اما از نظر حمایتی، نقش همسرم تعیین‌کننده بود؛ تلفیقی از عشق، همراهی و فداکاری که مرا در مسیر تحصیل نگاه داشت.

شیوه مطالعه و حفظ تعادل در زندگی

وی درباره شیوه شخصی مطالعه خود نیز گفت:هیچ‌گاه برنامه‌ریزی مدون و زمان‌بندی سختگیرانه نداشته‌ام و ترجیح می‌دهم بنا به احساس و آمادگی ذهنی درس بخوانم و من دلی درس می‌خواندم، نه با جدول ساعت‌بندی. به همین دلیل استرسم کمتر بود.

او افزود:حتی در زمان‌های نزدیک به امتحان نیز ازخواب شبانه کامل محروم نمی‌شدم و زندگی عادی‌ام را حفظ می‌کردم. هیچ‌گاه خودم را در اتاق حبس نکردم. حتی در دوران آماده‌سازی آزمون بورد، کارهای پژوهشی و پروپوزال‌ها را ادامه دادم که بدون حمایت همسرم در زمینه پژوهش، پیشبرد این امور ناممکن بود.

چالش‌های رزیدنتی و پیشنهادهای اصلاحی

در ادامه دکتر کراچیان به موضوع بهبود فضای آموزشی و پژوهشی رزیدنت‌ها پرداخت و تأکید کرد:اگر حمایت‌های معیشتی و مالی افزایش یابد، ذهن رزیدنت‌ها فراغ بال بیشتری پیدا می‌کند و می‌توانند فعالیت‌های علمی بیشتری انجام دهند. کار اصلی رزیدنت درمان است و فشار مالی مانعی جدی در مسیر پژوهش ایجاد می‌کند.

او ضمن اشاره به نقش مهم معاونت آموزشی دانشگاه اظهار داشت:در حال حاضر کلاس‌های آمادگی آزمون بورد به‌صورت رسمی برگزار نمی‌شود؛ اگر این برنامه‌ها از سوی معاونت آموزشی اجرا شود، نه تنها موجب ارتقای رتبه دانشگاه مشهد در آزمون بورد خواهد شد، بلکه انگیزه علمی رزیدنت‌ها نیز افزایش می‌یابد.

دکتر کراچیان همچنین مشکلات موجود در روند پژوهش و داوری طرح‌ها را از چالش‌های جدی عنوان کرد و گفت:سخت‌گیری‌های غیرمنطقی در صدور کد اخلاق و ایرادهای داوران به موارد تثبیت‌شده در علم درماتولوژی باعث تأخیرهای طولانی در داوری طرح‌ها می‌شود. این نوع سخت‌گیری‌ها گاه مانع ادامه کار علمی می‌گردد و ضرورت دارد هماهنگی بیشتری در نظام داوری پژوهش ایجاد شود.

وی با انتقاد از اجبار دفاع از پایان‌نامه پیش از آزمون بورد گفت:هیچ منطقی نمی‌پذیرد که رزیدنتی که شهریور ماه امتحان بورد دارد، باید قبل از آن دفاع کند. این فشار نه تنها باعث افت کیفیت پژوهش می‌شود، بلکه اضطراب زیادی ایجاد می‌کند. خود من نیز پس از آزمون، در مهرماه دفاع کردم تا بتوانم کارم را با دقت بیشتری به پایان رسانم.

او در پایان پیشنهاد کرد:با اصلاح فرآیندهای اداری و کاهش سخت‌گیری‌های غیرضروری در حوزه پژوهش، کیفیت آموزش و تحقیقات ارتقاء خواهد یافت. حمایت علمی و مالی از رزیدنت‌ها، سرمایه‌گذاری مستقیم در آینده طب تخصصی کشور است.


IMAGE

شعار سال 1404 : سرمایه گزاری برای تولید

تاریخ بروز رسانی :

پنجشنبه, ۲۴ مهر ۱۴۰۴