طراحی  سامانه جامع مدیریت یکپارچه بیمارستانی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

0045.jpg - 16.06 kBسامانه‌ طراحی شده، خطاهای ثبتی را تا 60 در صد کاهش و بهره وری کارکنان را 30 در صد افزایش می دهد

طراح پروژه‌ی منتخب " سامانه جامع مدیریت یکپارچه بیمارستانی " با اشاره به کارکردهای متعدد این سامانه در تسهیل و تسریع فرایندهای بیمارستانی گفت: سامانه‌ طراحی شده، خطاهای ثبتی را تا 60 درصد کاهش و بهره وری کارکنان را 30 درصد افزایش می دهد.

امید ثنایی، مسئول بهبود کیفیت بیمارستان طالقانی، که به عنوان یکی از 10نفر برتر در حوزه ارائه پروژه، در نخستین جشنواره بهبود کیفیت دانشگاه علوم پزشکی معرفی گردید ، با اشاره به ارائه طرح خود در این جشنواره گفت: اینجانب با همکاری سامانه جامع هوشمند و یکپارچه بیمارستان طالقانی در این جشنواره شرکت و پروژه سامانه جامع مدیریت یکپارچه بیمارستانی از بیمارستان طالقانی را ارائه کردم.

وی با اشاره به اهداف این طرح افزود: با توجه به کمبود نیرو در بخش ها و واحدهای بیمارستان و اتفاقاتی که در تیم پرستاری به وجود آمد و طبق جلسات متعدد با ریاست بیمارستان و تیم اجرایی ، اقدام به اصلاح فرآیندها و کوتاه کردن آنها در جهت ساده کردن فعالیت ها نمودیم  و به این نتیجه رسیدیم که واحدها را به یک سری دشبوردها مجهز کنیم که در واقع این دشبوردها به کمک هوش مصنوعی و فناوری های جدید و قرار دادن یک سری ابزار در اختیار آن بتواند، خیلی سریع تر و راحت تر امور را انجام دهد. همچنین این دشبوردها یک نگاه مدیریتی برای ریاست بیمارستان ایجاد می کند که هر لحظه حتی به صورت آنلاین می تواند به هر داده آماری که مورد نظر آنها باشد بدون نیاز به کارشناس دست یابد.

منتخب اولین جشنواره بهبود کیفیت دانشگاه همچنین گفت: از جمله کارهایی که در جهت بهبود کیفیت بیمارستان انجام دادیم، با توجه به نیاز ارائه گزارش های ماهانه و سه ماهانه به ریاست بیمارستان، با دشبوردهای هوش مصنوعی، تحلیل داده و رضایت شخصی و دلیل رضایت و عدم رضایت بیماران و حتی تحلیل آن نسبت به ماه گذشته به مدیر کیفیت یا کسی که دسترسی دارد، اطلاع رسانی و آینده را پیش بینی می کند، که با این شاخص ها و رشدی که داریم می تواند کمک کننده باشد.

وی اضافه کرد: در حوزه کنترل عفونت، محاسبه‌ی بهداشت دست، از فرآینده 10 روزه به چند ثانیه کاهش یافت، به این معنا که رابط  کنترل عفونت ما با باز کردن گوشی همان لحظه چک لیست محاسبه را انجام و نیاز به فایل اکسل سنگین و چاپ برگه  نیست. همین طور درحوزه ایمنی بیمار، سرپرستاران و برای نوشتن برنامه هفتگی، برنامه ماهانه پرسنل و در سایر فرآیندها دخیل شده ایم و طبق آمارهای انجام شده 60 درصد در وقت و نیروی انسانی صرفه جویی و حدود رسیدگی به شکایت بیماران از چند روز به چند ثانیه شکایت ثبت کاهش یافته که با کد پیگیری ثبت واز طریق پیامک اطلاع رسانی انجام می شود .

ثنایی خاطرنشان کرد: با اجرای این پروژه، کاهش 60 درصد خطاهای ثبت و افزایش 30 درصد بهره وری کارکنان به صورت هوشمند سازی انجام شده و همچنین موفق شدیم ماهانه بین 40 تا 60 میلیون در مصرف کاغذ صرفه جویی نماییم.

منتخب اولین جشنواره بهبود کیفیت دانشگاه همچنین، با بیان اینکه در بحث ایمنی بیمار میزان گزارش دهی قبلا 20 مورد بوده اما با الکترونیکی شدن، نزدیک به 95 مورد در ماه گزارش دهی داشتیم افزود: قبلا رسیدگی به شکایت یک هفته یا 168 ساعت طول می کشید و اکنون به کمتر از 12 ساعت کاهش و همچنین پایش بهداشت دست قبلا 45 درصد الان 95 درصد رسیده است.

وی در پایان اهمیت بهره گیری از دانش روز  و هوش مصنوعی را در بخشهای مختلف دانشگاه متذکر شد و گفت: اکنون زمانی است که اگر هوش مصنوعی ورود نکند، ما پیشرفت نخواهیم کرد و امیدوار هستم بتوانیم اولین دانشگاه در سطح کشور باشیم، که نخستین دشبورد هوش مصنوعی را در سطح کشور پیاده سازی کرده است.

 


IMAGE

شعار سال 1404 : سرمایه گزاری برای تولید

تاریخ بروز رسانی :

یکشنبه, ۰۲ شهریور ۱۴۰۴