اخبار

نظرسنجي

به نظر شما چه تغییراتی در سایت مرکز می تواند در بهبود ارائه مطالب مؤثرتر باشد؟

تغییرات در طراحی سایت 21.5%
افزودن فیلم های آموزشی 30.8%
پربارتر کردن آموزش در پژوهش 10.8%
اطلاع رسانی به موقع از برگزاری همایش های داخلی و خارجی 10.8%
گزینه 2 و 3 26.2%


مشاهده نتايج

صفحات پر بازديد

مركز تحقيقات جراحی سرطان ( 42380 )
دكتر مصطفی مهرابي بهار ( 14227 )
دكتر علی جنگجو ( 10432 )
دکتر عباس عبدالهی ( 10174 )
اعضای هيئت علمی ( 8270 )
دكتر حمیدرضا نادری ( 4366 )
مقالات ارسالی ( 3892 )
گروه های علمی ( 3665 )
مقالات علمی- پژوهشی ( 3494 )
دكتر سید علیرضا بامشكی ( 3489 )
دكتر سید علی علمداران بایگی ( 3487 )
تماس با ما ( 3424 )
حوزه های پژوهشی ( 3386 )
تاریخچه جراحی ( 3261 )
فرم ارائه ايده پژوهشی ( 3229 )
برنامه راهبردی پنج ساله ( 3100 )
معرفی مركز ( 2853 )
طرح های مصوب ( 2737 )
خلاصه مقالات چاپ شده ( 2712 )
مقالات چاپ شده سال 92 ( 2630 )
فرایندها ( 2574 )
همايش های داخلی ( 2482 )
همايش های بين المللی ( 2482 )
آموزش در پژوهش ( 2347 )
طرح های پژوهشی مشترك ( 2271 )

 مرکز تحقیقات جراحی سرطان> فعالیت های آموزشی> آموزش در پژوهش

شکل گيري ايده تا آغاز پژوهش

 (دریافت فایل PPT; PDF)
ایده های پژوهشی چگونه متولد می شوند؟
 

هدف از پژوهش یکی از سه مورد زیر است:

1. تولید علم و گسترش مرزهای دانش (غالباً از طريق مطالعات پایه (Basic) و سلولی- مولكولی)؛

2. شناسايی وضعيت موجود در يك حوزه (هم گروهی (Cohort)، مورد-شاهدی و بررسی مقطعی)؛

3. ایجاد یک راهکار یا فرایند جدید برای حل یک مسأله یا مشکل (كارآزمايی بالينی و مطالعات مروری سيستماتيك)

اولین گام برای پژوهشگر: طرح سوال يا داشتن ایده 

ایده مانند دانه ای است که فرایند تحقیق از آن خواهد رویید. طبیعی است که اگر ایده اولیه مناسب باشد کلیه مراحل بعدی پژوهش که مانند درختی رشد خواهد کرد؛ بالنده، مفید و مثمر ثمر خواهد بود.

در همین راستا بسیار ضروری است که یک پژوهشگر در ابتدا بداند که در چه راهی گام بردارد و چگونه ایده مناسب را انتخاب نماید.

راه های مختلفی برای انتخاب ایده تحقیق وجود دارد؛ که براساس نوع هدف پژوهش متفاوت می باشد.
 
 
پژوهشگر کلاً بايد بداند...
پژوهشگر باید بداند که در حوزه مورد علاقه او پژوهش ها تا کجا پیش رفته اند، به چه سؤالاتی پاسخ داده اند و چه مجهولاتی را بر سر راه خود دیده اند که نتوانسته اند به آن پاسخ گویند. آگاهی از این مساله چراغ راه پژوهشگران بعدی است تا بدانند دقیقاً چه مسیری را طی کنند تا بتوانند به مرزهای دانش کنونی اضافه کنند و راه گذشتگان را ادامه دهند.
 
پژوهشگری که قصد دارد پ‍‍ژوهشي را شروع نماید باید از روش های زیر استفاده کند:
 
  • مطالعه بحث (Discussion) مطالعات مروری جدید (Reviews) در پایگاه های اطلاعاتی مربوطه مانند: Cochrane Library (استفاده از توصیه های ارائه شده درانتهای بحث مقالات برای پژوهش بیشتر مانند: Anesthesiology Clinics of North America & Surgical Clinics of North America)
  •  مطالعه توصیه های تحقیقاتی در راهکارهای بالینی (Clinical Guidelines) در پایگاه های ارایه راهکارهای بالینی مانند:

http://www.nice.org.uk/>>> Search research recommendations

  •  مطالعه کارآزمایی های بالینی یا مطالعات در حال انجام ثبت شده در پایگاه های آنلاین مربوطه مانند:
 
در مورد هدف های دوم و سوم، و به ویژه هدف سوم، بیشتر برای موضوعات منطقه ای و حل مسایل درونی بکار گرفته می شوند که مراحل زیر برای کشف ایده های پژوهشی ضروری هستند:

1. مشاهده دقیق، منظم و سیستماتیک فرایند جاری

(مرحله اول- انجام یک مطالعه توصیفی)

2. شناسایی نقاط ضعف، چالش ها و ارتباط های موجود بین متغیرها در فرایند جاری

(مرحله دوم – انجام یک مطالعه تحلیلی)

3. جستجو برای آگاهی از راه حل ها و راهبردهای اتخاذ شده توسط سایر گروه ها و افراد دچار مسأله مشابه

(مرحله سوم – بررسي کتابخانه ای)

4. انجام آزمایشی راه حل انتخابی بر روی گروه هدف و به صورت کنترل شده

(مرحله چهارم- مطالعه مداخله اي)

5. بررسی و ارزشیابی وضعیت جدید و مقایسه شرایط پس از مداخله با شرایط قبل

(مرحله پنجم- مطالعات قبل و بعد – ارزشیابی درونی و بیرونی)

 

 
  • جهت استفاده از امکانات شبکه دانشگاه در محیط خارج از شبکه دانشگاه درخواست VPN را از طریق سایت فن آوری اطلاعات که لینک آن بر روی صفحه اصلی MUMS موجود است، ارسال کنید.
  • لینک های مفید جهت انجام پژوهش:

 

تاريخ بروز رساني : پنجشنبه 25/10/93 ساعت 05:27

Mashhad University of Medical Sciences Contact Details:
Main address: University St., Ghoraishy Building 91375-345 Mashhad, Iran ,
Tel:( 98 511) 841 2081-5 , Fax:( 98 511) 8430249 , E-mail: Info(at)mums.ac.ir Members: - Schools and Hospitals School: Dentistry , School: Health , School: Medicine , School: Nursing & Midwifery , School: Paramedical , School: Pharmacy , School: Traditional Medicine , Hospital: Dr.Sheikh , Hospital: Dr.Shariati , Hospital: Emam Reza , Hospital: Ghaem , Hospital: Hashemi Nezhad , Hospital: Ibn-e-Sina , Hospital: Khatam-al-Anbia , Hospital: Montaserie , Hospital: Ommul-Banin , Hospital: Omid , Hospital: Shahid Kamyab , Hospital: Taleghani , History: Mashhad Faculty of Medicine was officially opened on Nov. 23, 1949 by Dr Zanganeh, the minister of culture. The school started out with 61 students, one associate professor and seven tutors. In 1956, when the school of Arts opened, the two schools merged to form the University of Mashhad. In 1989, the faculties offering Medical Sciences' degrees across the country separated from the Ministry of Culture and Higher Education. New emerging Medical Universities have gone under management of Ministry of Health, Treatment and Medical Education. Thus the original University of Mashhad was divided into two independent universities: "Ferdowsi University of Mashhad" and "Mashhad University of Medical Sciences'. Mashhad University of Medical Sciences operates at present with 8 faculties, 32 hospitals, 179 rural and 147 urban health centers. It covers an enormous area stretching from the north east to the central parts of the country, which makes it the largest university of Medical Sciences providing health care and treatment services. With 597 teaching staff, 1645 MDs with different specialties, 138 dentists, 123 pharmacists and 25, 402 employees, the university provides health care and medical services to the area's large population as well as to over 25 million tourists a year.

مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امام رضا(ع)، مرکز تحقیقات جراحی سرطان، کدپستی: 9133913716، تلفن: 38022677-051 نمابر: 38525255-051 پست الکترونیک: sorc.mums.ac.ir
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشد و هرگونه کپی برداری از مطالب آن تنها با ذکر منبع بلامانع است.