اخبار

نظرسنجي

به نظر شما سايت چند درصد نياز شما را بر آورده کرده است؟؟

100% 19.7%
75% 14.6%
50% 8.9%
30% 11.0%
0 45.9%


مشاهده نتايج

صفحات پر بازديد

مركز تحقيقات روان پزشكی و علوم رفتاري ( 73788 )
آشنايي با درمان تشنج الکتريکي مغز ECT ( 33655 )
تست روانشناسي ( 11239 )
دکتر محمدرضا فیاضی بردبار ( 11150 )
دكتر علي طلايى ( 8846 )
فيلم هاي آموزشي ( 8766 )
دكتر ابراهيم عبداللهيان ( 7677 )
rTMS ( 7264 )
دوره آموزشی MMT ( 7049 )
لابراتوار خواب ( 6975 )
دكتر پريا حبراني ( 6763 )
دوره آموزشي مهارتهاي زندگي ( 6601 )
دكتر نغمه مخبر ( 5600 )
دكتر فاطمه بهداني ( 4665 )
سمينارهاي داخلي روان پزشكي وعلوم رفتاري ( 4447 )
کارگاه هاي آموزشي ( 4225 )
کارگاه روان پزشکی ژنومیک ( 4086 )
كارگاه هاى آموزشى ( 3922 )
تماس ( 3600 )
پروپوزال ( 3513 )
اهداف مركز تحقيقات روان پزشكى ( 3440 )
دكتر علي آخوندپور منطقي ( 3361 )
چارت سازماني ( 3300 )
اعضاي شوراي عالي مركز تحقيقات روان پزشكي ( 3165 )
ترک سيگار ( 3127 )

 

کودکان و کامپیوتر

کامپیوتر همیشه هم برای بچه ها و هم برای بزرگسالان به عنوان یک منبع صحیح و قابل اعتماد مطرح بوده است ولی به نظرمیرسد مسائلی درمورد استفاده ازکامپوتر وجود داردکه والدین رانگران می کند مهم ترین عامل برای تعیین اثرات مثبت ویا منفی کامپیوتر یکی مدت زمانی است که کودک ونوجوان صرف استفاده از کامپوتر میکند ودیگری نوع فعالیت هایی است که درگیر آن میشود.کودکی که ساعات طولانی از روزخود راپای کامپیوتر می نشیند ازسایر فعالیت های لازم برای رشد مانند فعالیت های تحصیلی ، ارتباطی و اجتماعی عقب می ماند . استفاده زیاد و کنترل نشده از کامپیوتر در زمان های طولانی می تواند منجر به چاقی ، افت عملکرد ارتباطی و اجتماعی و افزایش احساس تنهایی و افسردگی گردد. استفاده از بازی های خشن کامپیوتری به خصوص در کودکانی که از نظر سرشتی یا محیط خانوادگی مستعد پرخاشگری و یا اختلافات رفتاری هستند ، با افزایش پرخاشگری همراه است . ولی چنان چه از برنامه های صحیح آموزشی استفاده شود فرصتی را برای خلق کردن و اکتشاف در اختیار کودک قرار می دهد . استفاده از نرم افزارهای متناسب با سطح رشدی کودک فرصتی را برای تفکر ، اکتشاف و به دست آوردن پاسخ د راختیار کودک قرار می دهد و قدرت تفکر و خلاقیت او را شکوفا می کند و توانایی تفکر حل باید فعالیتهایی باشد که به کودک اجازه انتخاب و کنترل دهد . استفاده از کامپیوتر به خصوص می تواند برای کودکان و دانش آموزانی که محدودیت ، ناتوانی و یا نیازهای خاصی دارند، مفید باشد.مانند کودکانی که به دلیل ناتوانی های مربوطه نمی توانند از روش های آموزش سنتی بهره ببرند و یا استفاده از این روش ها برای آنها مشکل است مانند کودکانی که مشکل یادگیری ، اختلالات رفتاری خفیف و یا مشکل توجه و تمرکز ، شنوایی ، تکلمی و ....دارند .موارد زیر را در مورد استفاده از کامپیوتر در نظر بگیرید .

1- استفاده از کامپیوتر برای کودکان زیر 3 سال توصیه توصیه نمی شود و تا این مرحله سنی بهتر است انرژی کودک صرف یادگیری مهارت های حرکتی ، زبانی ، ارتباط برقرار کردن ، بازی کردن و ...بشود .

2- فعالیتهای کامپیوتری مورد استفاده توسط کودک باید به نوعی باشد که باعث افزایش خلاقیت و انگیزه او شود و به او فرصتی برای بازی کردن ، کشف کردن و تجربه کردن بدهد ، فعالیتهایی که پایان آن باز است و کودک قدرت انتخاب دارد. مثال نرم افزارهای گرافیکی می تواند برای کودک خیلی جالب باشد ، چرا که اثر خودش را درمحیط امتحان می کند و انگیزه خلق تصاویر سمبولیک را در او بیدار می کند .محتوای چیزهایی که بچه ها در کامپیوتر استفاده می کنند باید محتویات معنادار در ارتباط با تجربیات خانه ، مدرسه و جامعه باشد .این فعالیت ها به کودک فرصت اکتشافات ، تخیل و تصور کردن ، تفکر ، انتخاب و تصمیم گیری و حل مسئله می دهد . برای کودکان پیش دبستانی برنامه های نقاشی می تواند برنامه بسیار مناسبی باشد .

3- در صورتی که این امکان وجود داشته باشد به خصوص در مدرسه بهتر است استفاده از کامپیوتر به صورت یک کار گروهی درآید .

4- در این صورت زمان هایی را اختصاص دهید که درکنار کودک و نوجوان خود به یک فعالیت مشترک کامپیوتری بپردازید و با آنها بازی ها و برنامه هایی را باز کرده و انجام دهید .این کار حداقل دو فایده دارد ، یکی آن که در زمانیکه کودک دچار احساس ناکامی و شکست در برنامه ای شده در کنار او هستید و به او کمک می کنید و دیگر این که می توانید نظارتی روی کار او داشته باشید و در مورد بازیها و برنامه های مختلف با هم بحث و تبادل نظر کرده .

5- زمان استفاده از کامپیوتر را برای فرزند خود محدود نمایید . اگر قرار باشد کودک تمام وقت خود را صرف وسایل الکترونیکی چون کامپیوتر ، تلویزیون ، پلی استیشن و موارد دیگر نماید ، دیگر زمانی را برای بازی های رو دررو و گروهی نخواهد داشت و این از آن جهت نگران کننده است که فرصت رشد مهارت های ارتباطی و اجتماعی را از کودک می گیرد .

6- در حد امکان سعی کنید کامپیوتر را با علایق و فعالیتهای کودک ادغام نمایید تا این که اجازه دهید کامپیوتر فعالیت و علاقه اصلی او بشود .

دکتر ابرهیم عبداللهیان -دکتر مرتضی مدرس غروي

تاريخ بروز رساني : دوشنبه 11/10/91 ساعت 00:11

Mashhad University of Medical Sciences Contact Details:
Main address: University St., Ghoraishy Building 91375-345 Mashhad, Iran ,
Tel:( 98 511) 841 2081-5 , Fax:( 98 511) 8430249 , E-mail: Info(at)mums.ac.ir Members: - Schools and Hospitals School: Dentistry , School: Health , School: Medicine , School: Nursing & Midwifery , School: Paramedical , School: Pharmacy , School: Traditional Medicine , Hospital: Dr.Sheikh , Hospital: Dr.Shariati , Hospital: Emam Reza , Hospital: Ghaem , Hospital: Hashemi Nezhad , Hospital: Ibn-e-Sina , Hospital: Khatam-al-Anbia , Hospital: Montaserie , Hospital: Ommul-Banin , Hospital: Omid , Hospital: Shahid Kamyab , Hospital: Taleghani , History: Mashhad Faculty of Medicine was officially opened on Nov. 23, 1949 by Dr Zanganeh, the minister of culture. The school started out with 61 students, one associate professor and seven tutors. In 1956, when the school of Arts opened, the two schools merged to form the University of Mashhad. In 1989, the faculties offering Medical Sciences' degrees across the country separated from the Ministry of Culture and Higher Education. New emerging Medical Universities have gone under management of Ministry of Health, Treatment and Medical Education. Thus the original University of Mashhad was divided into two independent universities: "Ferdowsi University of Mashhad" and "Mashhad University of Medical Sciences'. Mashhad University of Medical Sciences operates at present with 8 faculties, 32 hospitals, 179 rural and 147 urban health centers. It covers an enormous area stretching from the north east to the central parts of the country, which makes it the largest university of Medical Sciences providing health care and treatment services. With 597 teaching staff, 1645 MDs with different specialties, 138 dentists, 123 pharmacists and 25, 402 employees, the university provides health care and medical services to the area's large population as well as to over 25 million tourists a year.

مشهد، بلوار حر عاملی، میدان بوعلی، بیمارستان آموزشی روان پزشکی ابن سینا. کد پستی: 91959 تلفن و نمابر: 37112540 ۰۵۱۱ پست الکترونيک: PBSRC@mums.ac.ir
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشد و هرگونه کپی برداری از مطالب آن تنها با ذکر منبع بلامانع است.