|
واکسن جدید آترواسکلروز و نتایج امید بخش Journal of Experimental Mediciene 
در مطالعه جدیدی که توسط محققان در دانشکده پزشکی سوئد انجام شد، مشخص گردید که سلولهای T سیستم ایمنی با حمله به کلسترول نوع بدLDL و ایجاد التهاب منجر به بروز پدیده آترواسکلروز می شوند. با تولید واکسنی بر علیه گیرنده های سلول هایT محققان توانسته اند توسعه آترواسکلروز در حیوانات را مهار نمایند. انتظار می رود نتایج این مطالعه نقش برجسته ای را در درمان اترواسکلروز، حمله قلبی وسکته مغزی ایفا نماید.
کلسترول به شکل ذرات LDL در خون انتقال می یابد. LDL نوعی قطرات چربی هستند که در دیواره عروق خونی تجمع می یابند.LDL سیستم ایمنی را فعال کرده و پدیده التهابی را در عروق خونی تحریک می کند که منجر به اترواسکلروز می شود. وقتی پلاک اترواسکلروتیک نهایتا پاره شود، لخته خون ایجادی می تواند بروز حمله قلبی یا سکته مغزی را موجب گردد. اکنون مشخص گردیده که سلول های T به اجزاء موجود در ذرات نرمال LDL و نه نوع اکسید شده آن واکنش نشان می دهند. تا زمانی که LDL در خون، کبد وغدد لنفاوی جریان دارد بدن آنرا کنترل می کند، اما زمانی که در دیواره شریان تجمع می یابد، مهار بدن کفایت نکرده، سلولهای T فعال شده و التهاب بوجود می آید.
واکسن بر علیه گیرنده هایی که T سل ها برای شناختLDL به کار می برند می تواند واکنش ایمنی را سرکوب کرده واحتمال درگیری عروقی را بین70- 60% کاهش دهد. این واکسن با موفقیت کامل در حیوانات پاسخ داده و اکنون امید آن می رود که به درمانی مؤثر برای بیماران پرخطر حمله قلبی و سکته مغزی تبدیل شود. محققان همچنین بر این باورند که نتایج بدست آمده علت عدم پاسخ بیماری های قلبی–عروقی به آنتی اکسیدان ها که در مطالعات دیگر به اثبات رسیده را نشان می دهدو با مصرف آنتی اکسیدان، اکسیداسیون LDL به سادگی مختل می شود و در نتیجه توانایی آن در فعال سازی سلولهای T و در نتیجه احتمال ایجاد التهاب در عروق خونی افزایش می یابد. این روند بر خلاف نتیجه ای است که از مصرف مواد آنتی اکسیدان انتظار می رود.
کاهش سریع وزن نتایج بهتری را به دنبال دارد International Journal of Behavioral Medicine
در مطالعه جدیدی که در دانشگاه فلوریدا انجام شد. کلید اصلی برای کاهش وزن وحفظ طولانی مدت آن، کاهش سریع وزن در مراحل اولیه درمان چاقی است.
کاهش وزن موفق و مطلوب بصورت کاهش 10% یا بیشتر در وزن اولیه بدن که بمدت حداقل یکسال تداوم یابد تعریف می شود. در این مطالعه محققان به این نتیجه رسیدند که کاهش سریع وزن در مجموع باعث کاهش بیشتر وزن، حفظ وزن مناسب به مدت طولانی تر و احتمال پایین تر افزایش مجدد وزن می گردد. همچنین در گروه کاهش سریع وزن در گروه کاهش وزن با سرعت کم، احتمال کاهش 10% وزن بدن در مدت زمان 18 ماه پنج برابر بیشتر بود.این تفاوت در گروه کاهش وزن با سرعت متوسط نیز 3 برابر بیشتر از گروه کاهش وزن با سرعت کم بود.
این مطالعه شواهدی ارائه می دهد که نشان می دهد در زمینه اصلاح شیوه زندگی کاهش سریع وزن منجر به کاهش بیشتر وزن در مدت زمان کمتر، کاهش احتمال بازگشت مجدد وزن و موفقیت دراز مدت در کنترل و حفظ وزن مناسب می شود.
داروهای ضد افسردگی و سلامت قلب
یک نوع داروی ضد افسردگی بسیار شایع می تواند با کاهش سرعت تجمع پلاکت های خون و در نتیجه کاهش خطر سخت شدن شریان ها و ایجاد لخته های خون عامل سکته مغزی و حمله قلبی، نقش مهمی در حفاظت از سیستم کاردیوواسکولر داشته باشد.
در یک مطالعه 25 بیمار مبتلا به افسردگی مصرف کننده نوع خاصی SSRI و25 فرد سالم مقایسه شدند ونمونه های خون بدست آمده از آنها در زمان ورود به مطالع و نیز هفته های 4 و8 بین دو گروه مقایسه شد.
پس از4 هفته میزان تجمع پلاکتی در افراد سالم 95% و در افراد مصرف کننده SSRI 37% بود. این اندکس در گروه SSRI در هفته 8 بالاتر رفته بود که بیانگر آن است که تأثیر اصلی دارو بر تجمع پلاکتی در مراحل اولیه درمان در بالاترین سطح قرار دارد.
شواهد روشنی وجود دارد که نشان می دهد بیماران افسرده در ریسک بالاتری برای ابتلا به بیماری قلبی– عروقی قرار دارند و هدف ما به حداقل رسانیدن این احتمال است. از آنجا که افسردگی با SSRI قابل درمان است، شاید بتوان خطر بیماری قلبی را نیز در این افراد کاهش داد تا بیماران زندگی طولانی تر و شادتری را تجربه نمایند.
منبع: انجمن فیزیولوژی آمریکا ،26 آوریل 2010
میوه ها و سبزی ها تأثیر کمی بر احتمال ابتلا به سرطان دارند
Journal of National Cancer Institute
در مطالعه ای که بر روی 420000 مرد و زن از 10 کشور اروپائی انجام گرفت ارتباط بسیار ضعیفی بین مصرف بسیار بالای میوه ها و سبزیها و کاهش احتمال ابتلا به کانسر مشخص گردید. این نکته قابل توجه است که در میان شرکت کنندگان در این مطالعه مصرف بالای میوه و سبزی با اصلاح شیوه زندگی در سایر جنبه ها نیز همراه بود، همچون مصرف کمتر الکل، عدم استفاده از سیگار و سطح بالاتر فعالیت فیزیکی که همگی در کاهش احتمال بروز سرطان مؤثر می باشند. این دانشمندان پیشنهاد نمودند که مطالعات آینده می بایست بر روی فواید بالقوه کاهش احتمال کانسر در میوه ها و سبزی های خاص ونیز بر شروع مصرف زودرس این مواد متمرکز گردد.
WHO مصرف 5 سهم میوه وسبزی در روز را جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان توصیه مینماید.
ویتامینهای C وE احتمال فشار خون حاملگی را کاهش نمی دهند
New England Journal of Medicine
در مطالعه ای که بر روی 10000 خانم باردار اول زا انجام شد هیچ تأثیری از دو ویتامین C وE بر روی احتمال بروز پره اکلامپسی مشاهده نگردید. پره اکلامپسی افزایش ناگهانی در فشار خون می باشد که معمولا پس از هفته 20حاملگی رخ میدهد وبر روی کبد ، کلیه ها و مغز مادر تأثیر گذاشته و در صورت عدم درمان مرگ مادر وجنین را به همراه خواهد داشت. در مطالعات گذشته چنین پیشنهاد گردیده بود که ویتامین های آنتی اکسیدان C و E با کاهش تخریب ناشی از رادیکالهای آزاد احتمال ابتلا به پره اکلامپسی را کاهش می دهند . در این مطالعه ویتامین های C و E بین هفته های 9و 16 حاملگی بصورت روزانه به مادرانی که سابقه هیچ گونه بیماری خاصی نداشتند داده شد. پژوهشگران تأکید می نمایند که یافته های این مطالعه به معنای بی تأثیر بودن این ویتامین ها نمی باشد بلکه اینها برای سلامتی لازمند اما نیازی به افزایش دوز مصرفی آنها در طی حاملگی وجود ندارد.
به تأخیر انداختن پیشرفت آلزایمر با هدف قراردادن سدخونی- مغزی National Institute of Environmental Health Sciences, NIEHS
در یک مطالعه حیوانی تحت حمایت NIEHS با هدف قرار دادن سد خونی _مغزی (BBB)، محققان توانستند سرعت تجمع پروتئین خاصی را که مرتبط با پیشرفت بیماری آلزایمر است کاهش دهند.
سد خونی _ مغزی مغز را از عروق خونی جدا می نماید وبا حذف متابولیت ها وپروتئین های سمی که در مغز تشکیل می شوند ونیز جلوگیری از ورود مواد شیمیایی سمی از خون، از مغز محافظت می کند.
آلزایمر یک بیماری پیشرونده وغیر قابل برگشت مغز است که بتدریج حافظه ومهارتهای فکری را تخریب می کند و در نهایت فعالیت وعملکرد ارگان های اصلی را مختل می نماید. مشخصه بیماری آلزایمر تجمع پروتئین بتا_آمیلوئید درمغز است که با تجمع بیش از حد آن پلاکهایی تشکیل می گردد که نورون ها را تخریب نموده و اختلال شناختی وضعف حافظه را بدنبال دارد. در این مطالعه که برروی موش ها انجام شد، محققان توانستند با هدف قراردادن رستپورPXR درمغز سرعت تجمع پروتئین بتا – آمیلوئید را کاهش دهند. فعال سازی گیرنده PXR بیانP-Glycoprotein که نوعی پروتئین مرتبط با سد خونی-مغزی است را افزایش می دهد. این پروتئین بتا- آمیلوئید را ازمغز خارج می نماید.
یکی از موانع موجود در تشخیص ودرمان بیماری آلزایمر توانائی تشخیص دقیق سیر بیماری در زمانی است که آسیب مغزی در وضعیت حداقل ممکن بوده وبه عبارتی دیگر قبل از بروز هرگونه علامتی در بیمار است.
اگرچه مطالعات بیشتری باید در این زمینه صورت گیرد تا قابل پیاده شدن بر نمونه های انسانی باشد، ولیکن این مطالعه زمینه های تحقیق نوینی را برای درمان بیماری آلزایمر پیشنهاد می کند که امیدهای جدیدی را برای بیماران وخانواده های مستاصل آنها نوید می دهد.
كاهش خطر سكته با مصرف ويتامين هاي گروهThe Stroke B
محققان ژاپنی به نتایجی دست یافتند مبنی بر اینکه افرادی که رژیم غذایی غنی از ویتامین های گروه B دارند، احتمال وقوع مرگ به دنبال بیماریهای قلبی –عروقی در آنها پایین تر میباشد.
این مطالعه در یک دوره 14 ساله وبر روی 23000 مرد و36000 زن انجام شد. در این مطالعه مشخص گردید در زنانی که غذاهای دارای ویتامین های گروه B شامل فولات وB6 را زیاد مصرف می کنند ،احتمال مرگ ناشی از سکته مغزی وبیماری قلبی کمتر می باشد. همچنین در مردان با رژیم غذایی مشابه احتمال مرگ ناشی از نارسایی قلبی پایین تر بود اما مصرف ویتامین B12 ریسک مرگ ناشی از بیماری قلبی–عروقی را کاهش نمی داد. محققان معتقدند که فولات و B6 با کاهش سطح هموسیستئین، اسید آمینه ای در خون که تحت تأثیر رژیم غذایی و وراثت می باشد، نقش محافظتی بر علیه بیماری های قلبی_عروقی ایفا می نمایند. تحقیقات قبلی نشان داده بود که سطح بالای هموسیستئین در خون با تخریب لایه داخلی شریان ها تشکیل لخته های خون را تسهیل می نماید.
گوشت ماهی، جگر، سایر گوشت ها، غلات سبوس دار وحبوبات غنی شده منابع خوبی از ویتامین B6 هستند. سبزیجات ومیوه ها، غلات سبوس دار یا غنی شده، حبوبات غنی شده، لوبیا وبنشن منابع سرشار از فولات هستند.
منبع: انجمن قلب آمریکا، 15 آوریل 2010
| لینک های مرتبط:
|
|

|
|
|
|
تاريخ بروز رساني : شنبه 31/02/90 ساعت 12:53
|