اخبار

  • تغذیه با شیر مادر ،یک عمرسلامتی
  • برگزاری نشست خبری به مناسبت روز جهانی هپاتیت
  • برگزاری نشستی مشترک با مدیران شرکتهای خود کنترلي و خود اظهاري بهداشتي
  • اولین کمیته بهداشت کارگروه تخصصی بهداشت ودرمان در مدیریت بحران برگزار شد
  • ازکبد خودمراقبت کن و به فکرهپاتیت باش
  • برگزاري اولين کميته ترويج تغذيه با شير مادر استان در سال 93 در معاونت بهداشتي دانشگ
  • بازدید ریاست دانشگاه از مرکز بهداشت شماره سه شهرستان مشهد
  • بازدید معاون بهداشتی دانشگاه از شبکه بهداشت ودرمان طرقبه وشاندیز
  • برگزاري جلسه هم انديشي اعضاء کميته علمي تالاسمي استان با کارشناسان سازمان بيمه سل
  • پلمپ یک واحد کارگاه بستنی سنتی درمحدوده مرکزبهداشت شماره دومشهد
  • نظم و هدف مهمترين معيار در هر سازمان
  • برگزاری مراسم پرفیض لیالی قدر درمعاونت بهداشتی دانشگاه
  • برگزاري جلسه تلاوت قرآن
  • بازديد معاون بهداشتي دانشگاه از محل معاينات سلامت رانندگان در پايانه بار طرق
  • سرمايه گذاري براي جوانان تنها براي امروز نيست بلکه سرمايه گذاري براي آينده است
  • برگزاري جلسه هم انديشي و کميته ساماندهي کشتارگاه هاي استان
  • ماه مبارک رمضان و بهار قرآن
  • بهبود شاخص های بهداشتی با تاکيد بر برنامه ریزی واجرای برنامه عملیاتی
  • برگزاري کميته استاني بيماريهاي مشترک بين انسان و حيوان
  • جلب مشارکت بخش خصوصي در تقويت ثبت و گزارشدهي بيماري هاي واگير
  • هفته ملي مبارزه با بيماريهاي مشترک بين انسان و حيوان( ‌14 الي 22 تير ماه)
  • خراسان رضوی یکی از 10 استان مجری پایلوت آزمایش HIVدرمادران باردار
  • طرح تدارک مراقبتهاي اوليه جامع و نوين سلامت گامي موثر در راستاي کاهش مشکلات بهداشت
  • طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان آغاز گرديد
  • نقش خود مراقبتي در سلامت دهان و دندان
  • يک عمر سلامت با خود مراقبتي (شعار هفته سلامت سال 1393 )
  • راه اندازي مرکز پاسخ گوئي سلامت 1490
  • تلفن مرکز فوريتهاي سلامت محيط و کار
  • تلفن مرکز پاسخگويي پزشک خانواده و نظام ارجاع
  • نداي بهداشت تلفن گوياي 1490
  • نظرسنجي

    مهمترین اولویت نظام سلامت از نظر شما چیست؟

    ارتقای بهداشت 27.8%
    کاهش هزینه های درمان 55.6%
    تجهیز بیمارستان تخصصی 5.6%
    توسعه آموزش پزشکی 5.6%
    5.6%


    مشاهده نتايج

    صفحات پر بازديد

    مرکز بهداشت استان ( 366337 )
    مرکز بهداشت استان ( 66898 )
    پرسش و پاسخ اچ آي وي - ايدز ( 60930 )
    20 توصيه بهداشتي براي سلامت دانش آموزان ( 37520 )
    فصلنامه بهورز ( 34358 )
    تغذيه سالم ( 33650 )
    مهارت تصميم گيري ( 33460 )
    مشكلات شايع دوران بارداري و درمان آنها ( 32062 )
    تفكر خلاق ( 31655 )
    مديريت تخصصي سلامت خانواده و جمعيت ( 26220 )
    مديريت توسعه شبکه و ارتقاء سلامت ( 21885 )
    فهرست مطالب شماره هاي آينده ( 20242 )
    واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات ( 19811 )
    مديريت تخصصي بهداشت محيط و حرفه اي ( 17969 )
    شعارهاي سازمان جهاني بهداشت ( 17926 )
    برنامه غذايي مناسب در دوران بارداري ( 17125 )
    فوائد زايمان طبيعي نسبت به سزارين ( 16556 )
    پيام های بهداشتي ( 16357 )
    روابط عمومي ( 15573 )
    گنجینه مطالب بهداشتي ( 15349 )
    گروه تخصصي پيشگيري و مبارزه با بيماريها ( 15272 )
    واحد امور آزمايشگاه ها ( 14717 )
    تقويم ايام بهداشتي در یک نگاه ( 14220 )
    نياز سنجي آموزشي کارکنان ( 14096 )
    بهداشت محيط ( 14081 )

    ارتباط موثر.pdfارتباط موثر.doc

    ارتباط موثر

     
     
    گروه هاي تخصصي > گروه سلامت رواني اجتماعي   < واحد بهداشت روان

    بازگشت

     
     
     
    ارتبـاط Communication
     
     
     

    به نظر شما ارتباط خوب چه فايده‌هايي دارد؟

    مردم مي‌فهمند من به چه چيزهايي فكر مي‌كنم يا خير ؟

    مي‌توانيم با ارتباط خوب و به كمك ديگران به خواسته‌هايم برسيم.ارتباط خوب باعث دوستي‌هاي خوب مي‌شود و هيچوقت تنها نمي‌مانيم.توانايي برقراري ارتباط فقط مربوط به انسان نيست. حيوانات نيز با هم ارتباط برقرار مي‌كنند. ولي ارتباطات ما به قدري پيچيده است كه ما را از حيوانات جدا مي‌كند. تصور كنيد كه انسان‌ها مي‌توانند درباره اتفاقاتي كه پيش آمده با هم صحبت كنند. آنها مي‌توانند درباره آن نظر دهند. آنها مي‌توانند درباره آينده فكر كنند و تصميمات جديد بگيرند. انسان‌ها درباره نيازهاي خود با هم حرف مي‌زنند، آنها درباره تخيلات خود كه براي هيچكس قابل ديدن نيست با هم صحبت مي‌كنند. ارتباطات در زندگي ما خيلي اهميت دارد. بدون ارتباط ما نمي‌توانيم زندگي كنيم.

    اگر ما با ديگران خوب ارتباط برقرار كنيم، خواسته‌هاي خود را درست و واضح بيان كنيم، به صحبت‌هاي آن‌ها خوب گوش كنيم، نظرات و خواسته‌هاي آن‌ها را درك كنيم و در شنيدن و درك نظرات ديگران صبور باشيم و به آن‌ها احترام بگذاريم، آن وقت ارتباطات و دوستي‌هايي را تجربه مي‌كنيم كه زندگي ما را شادتر و لذت‌بخش‌تر مي‌كند.

    ولي اگر نتوانيم به ديگران احترام بگذاريم، اگر جرات نداشته باشيم درباره خواسته‌ها و يا نيازهايمان با ديگران صحبت كنيم. اگر نتوانيم حرفي غير از حرف‌هاي خودمان را بپذيريم و اگر ما با ديگران بدرفتاري كنيم آن وقت تنهايي را تجربه مي‌كنيم و شادي و لذت دوستي‌هاي خوب را تجربه نخواهيم كرد.

    تعريف ارتباط :

    ارتباط فرآيندي است كه طي آن افكار، عقايـد و احساسات يك فرد به فرد ديگر منتقل مي شود ارتباط فرآيندي است آگاهانه يا ناآگاهانه، خواسته يا ناخواسته كه از طريق آن احساسات و نظرات به شكل پيامهاي كلامي و غير كلامي بيان، ارســال، دريافت و ادراك مي شوند. بنا به تعريفي ديگر ارتباط فرآيند انتقال پيام از فرستنده به گيرنده به شرط اين كه ذهنيات مورد نظر فرستنده به گيرنده پيام انتقال يابد و بالعكس مي باشد.

    ارتباط چه كمكي به ما مي كند ؟

    مشكل گشايي و تصميم گيري

    تائيد و تصديق و يا تعديل باورها

    مهار موقعيت

    اعتماد به نفس

    خوش بيني و مثبت نگري

    عشق و علاقه به مردم و موضوع رابطه

    حسن نيت

    توجه به شباهت ها بجاي تفاوت ها

    خواب و استراحت كافي

    تغذيه مناسب

    ورزش و تفريح مناسب

    رعايت زمان و مكان و موقعيت مخاطب

    توجه به احساسات خود و ديگري

    اغماض كردن

    غلبه به حرص وحسد و طمع

    شنونده خوبي بودن

    تبرئه كردن



    ارتباط در سه سطح برقرار مي شود كه عبارتند از:


    1 ـ‌ ارتباط درون فردي Intrapersonal communication :

    همان ارتباط با خود است و شامل فعاليت هايي مثل پرورش افكار ،تصميم گيري، خودنگري و …. مي شود.

    2 ـ ‌ارتباط بين فردي Interpersonal communication :

    ارتباط بين دو يا چند نفر گفته مي شود و فعاليت هايي مثل مصاحبه، مشاوره، تهيه نوشته يا مقاله را شامل مي شود.

    3 ـ ارتباط عمومي (جمعي ) public (mass) communication :

    در اين ارتباط پيام براي جمعي از مخاطبين ارسال مي شود. اين نوع ارتباط ممكن است مستقيم يا غيرمستقيم (راديو، تلويزيون، مجله و … ) باشد.

    اجزاء فرآيند ارتباط:

    1. پيام دهنده (منبع):برقرار كننده ارتباط

    2. پيام گيرنده(مخاطب):دريافت كننده ارتباط

    3. پيام :محتوي (آنچه كه بخاطر آن ارتباط برقرار شده است)

    4. وسيله ارتباط:ابزاري كه بوسيله آن ارتباط برقرار ميشود

    5. باز خورد:عكس العمل به وجود آمده در گيرنده

    فرستنده ( انتقال دهنده پيام ) بايد از دو ويژگي مهم برخورددار باشد:


    اولاً : بر محتواي پيامي كه قصد ارسال آن را دارد مسلط باشد.
    ثانياً : بتواند از نظر عاطفي با گيرنده يا مخاطب توافق نموده و به عبارت ديگر با دقت و علاقـه به مسايل مطـــرح شده توسط مخاطب گوش كند.

    گيرنده (مخاطب ) ممكن است پيام را به طور مؤثر دريافت ننمايد. علت اين امــر وجود تعدادي موانع ارتباطي است كه اهم آنها به شرح ذيل مي باشد .


    موانع ارتباطي :

    الف : موانع پيام: تعد د پيام ،تداخل پيام

    ب: موانع وسايل ارتباط:موانع فيزيكي، سر وصدا ،گرما ،پارازيت ، وسعت مدار ارتباطي

    ج:موانع گيرنده:احساسات ،عواطف،پيش داوري آموخته هاي قبلي،ادراك كليشه اي

    د:موانع فرستنده:استفاده از لغات چند پهلو ومبهم،ضعف مهارت ارتباطي،حالات وحركات نامناسب،و...

    ارتباط ممكن است :

    با طبيعت باشد : كوه ، دشت ، دريا ، آسمان

    با خداوند متعال باشد

    با فرد ديگري باشد

    با خود باشد

    بهترين نوع ارتباط آن است كه ما همزمان با خود و ديگري و خداوند ارتباط برقرار كنيم .

    انــواع ارتبـاط :

    1 ـ ارتباط كلامي
    2 ـ ارتباط غيركلامي

    ارتباط كلامي

    در اين نوع ارتباط براي انتقال پيام از كلمات استفاده مي شود. انتقال پيام مي تواند به صورت گفتاري يا نوشتاري باشد ارتباط كلامي بيشتر براي بيان ايده ها ، حقايق و نظرات به كار مي رود.

    ارتباط غير كلامي

    انتقال اطلاعات و احساسات بدون استفاده از كلمات ارتباط غيركلامي است. در اين ارتباط تمام رفتارها، علايم و اشيا باعث مبادله پيام مي شوند.

    انواع ارتباط غير كلامي :

    1-ظاهر فيزيكي :

    شامل آنچه كه يك فرد را در برخورد اول جذاب يا غير جذاب
    مي سازد نژاد، جنس، قد، وزن ، قيافه فرد و طرز لباس پوشيدن، حتي چگونگي لبخند زدن فرد مي شود. بسته به ظاهــــر فيزيكي فرد يك تصور اوليه در ذهن افراد درباره سطح سواد، وضعيت اجتماعي و اقتصادي، عقايد و ارزش هــاي او شكل مي گيرد.

    2- زبان بدن:

    شامل چهار قسمت است كه عبارتند از:


    الف:طرز قرار گرفتن

    طرز نشستن يا ايستادن و راه رفتن پيام هاي مهمـي را منتقل مي كنند طرز قرار گرفتن فــرد در حين ارتباط، قدرت عمل فرد، طرز فكر فـــرد در آن موقعيت درباره خودش و احساس فرد دربــاره موضوع مورد بحث را نشان مي دهـد. ( هــرچند كه فرد قصد انتقال پيام نداشته باشد)

    ب:ژست

    شامل حركات ريز و درشت دست ها مي باشد و بيان كننده احساس
    فرد در آن موقعيت مي باشد

    ج:بيان چهره

    نشان دهنده احساس غمگيني، شـــادي، خشم، تعجب و سردردگمي و … است

    د:تماس چشمي

    به دو منظور به كار مي رود

    1 ـ بيان علاقه و صميممت

    2 ـ بيان تسلط ،قدرت و كنترل

    هر چه رابطه بين دو فرد صميمي تر باشد طول مدت تمـــاس چشمي بين آنها بيشتر مي شود و هر چه قدرت يك فـــــرد در رابطه بيشتر باشد تماس چشمي كمتري برقرار مي نمــــايد. وقتي فرد به گوينده توجه داشته باشد به طور مستقيم در چشمان گوينده نگاه خواهد كرد.

    3- لمس و تماس بدني:

    بايستي از لمس استفاده كرد، البته بكارگيري آن بايستي متناسب با انتظارات فرهنگي و قابليت قبول مخاطب باشد.

    4 ـ صدا :

    تن صـــــدا و طول كلام دو جنبه غيركلامي گفتار هستند كه پيام هايي را به شنونده منتقل مي كند سرعت، قدرت، طنين، مكث و شدت صدا هر كدام معنايي خاص دارند.38% از اولين برداشت شنوندگان از ما بر اساس صداي مااست.

    5ـ زمان و فضا:

    خود به سه قسمت تقسيم مي شود كه عبارتند از:

    الف ـ وقت:

    استفاده عمدي و غيرعمدي از زمان، انتقال دهنده پيام است. افراد بر اساس استفاده از زمان با ديگران ارتباط برقرار مي كنند.


    ب ـ محيط :

    محيط فيزيكي كه در آن ارتباط رخ مي دهد پيام منتقل مي كند نحوه چيدن وسايل و لوازم در محيط باعث انتقال پيام مي شود.

    ج ـ فاصله :

    فاصله اي كه افــــراد بين خود و گيرنده پيام ايجاد مي كنند انتقال دهنده پيام است.

    تفاوت ارتباط كلامي و غيركلامي:


    1 ـ ارتباط غيركلامي مداوم و پيوسته است زيرا ما به صورت مداوم صحبت نمي كنيم، اما از طريق ارتباط غيركلامي به صور مختلف ارتباط برقرار

    مي كنيم.


    2 ـ ارتباط غيركلامي مبهم و پيچيده است به اين علت كه به صورت همزمان از چندين كانال (طرز لباس پوشيدن، بيان چهره و … ) براي انتقال اطلاعات استفاده مي شود.


    3 ـ ارتباط غيركلامي براي انتقال احساسات بهتر است، زيرا افراد قدرت كنترل كمتري روي آن دارند.


    4 ـ در يك ارتباط چهره به چهره سهم ارتباط غير كلامي در انتقال پيام 65 درصد و سهم ارتباط كلامي 35 درصد مي باشد پس در انتقال پيام توجه به ارتباط غير كلامي اهميت بيشتري دارد.


    5 ـ ارتباط غير كلامي وظيفه تنظيم جريان مكالمه، تكميل و تأكيد آن را به عهده دارد.

    بنابر اين براي برقراري ارتباط موثر

    به نكات ذيل توجه فرمائيد :

    1- از گفتگوهاي كوتاه استفاده كنيد و آنها را جدي بگيريد.

    به اين منظور از سوال در مورد مسائل خصوصي پرهيز كنيد.

    از جملاتي مطمئن كه احتمال خطا و اشتباه كمتر در آنها وجود دارد استفاده كنيد . اين جملات معمولاً مسائل كاملاً عادي و روزانه است .

    2 - مهارتهاي گوش كردن فعال را در خود تقويت كنيد:

    از قطع كردن صحبت ديگران بپرهيزيد.

    انعكاس احساس و محتوا داشته باشيد.

    در صورت عدم تمايل به ادامه گفتگو به راحتي با سكوت كردن به صحبت خاتمه دهيد.

    3- مثبت باشيد:

    مختصر ، شيرين و خوب صحبت كنيد .

    4- از لطيفه و شوخي استفاده كنيد.

    5 - سوالهاي خود را گزينش كنيد.

    6- به علائم غير كلامي توجه كنيد:

    حالات بدني

    لحن صدا

    لبخند

    ارتباط چشمي

    7- از خود فاش سازيبه طور مناسبي استفاده كنيد.

     

     

     

     

     
     

    تاريخ بروز رساني : شنبه 16/10/91 ساعت 02:06

    ارتباط موثر.pdfارتباط موثر.doc

    ارتباط موثر

    Mashhad University of Medical Sciences Contact Details:
    Main address: University St., Ghoraishy Building 91375-345 Mashhad, Iran ,
    Tel:( 98 511) 841 2081-5 , Fax:( 98 511) 8430249 , E-mail: Info(at)mums.ac.ir Members: - Schools and Hospitals School: Dentistry , School: Health , School: Medicine , School: Nursing & Midwifery , School: Paramedical , School: Pharmacy , School: Traditional Medicine , Hospital: Dr.Sheikh , Hospital: Dr.Shariati , Hospital: Emam Reza , Hospital: Ghaem , Hospital: Hashemi Nezhad , Hospital: Ibn-e-Sina , Hospital: Khatam-al-Anbia , Hospital: Montaserie , Hospital: Ommul-Banin , Hospital: Omid , Hospital: Shahid Kamyab , Hospital: Taleghani , History: Mashhad Faculty of Medicine was officially opened on Nov. 23, 1949 by Dr Zanganeh, the minister of culture. The school started out with 61 students, one associate professor and seven tutors. In 1956, when the school of Arts opened, the two schools merged to form the University of Mashhad. In 1989, the faculties offering Medical Sciences' degrees across the country separated from the Ministry of Culture and Higher Education. New emerging Medical Universities have gone under management of Ministry of Health, Treatment and Medical Education. Thus the original University of Mashhad was divided into two independent universities: "Ferdowsi University of Mashhad" and "Mashhad University of Medical Sciences'. Mashhad University of Medical Sciences operates at present with 8 faculties, 32 hospitals, 179 rural and 147 urban health centers. It covers an enormous area stretching from the north east to the central parts of the country, which makes it the largest university of Medical Sciences providing health care and treatment services. With 597 teaching staff, 1645 MDs with different specialties, 138 dentists, 123 pharmacists and 25, 402 employees, the university provides health care and medical services to the area's large population as well as to over 25 million tourists a year.

    مشهد، انتهاي خيابان سناباد، كد پستي : 9185684538 صندوق پستی : 557 - ۹۱۷۳۵ تلفن: 8-۸۴۱5001 ۰۵۱۱ نمابر: ۸۴15222 ۰۵۱۱ تلفن گويا :1490، 1590، 09686 پست الکترونيک : Health@mums.ac.ir
    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشد و هرگونه کپی برداری از مطالب آن تنها با ذکر منبع بلامانع است.