اخبار

  • اول آبان روز ملی آمار و برنامه‌ریزی گرامی باد.
  • اعلام نتيجه قطعي علت مرگ بيمار فوت شده در بيمارستان قائم (عج)تا ده روز آينده
  • ‌برگزاری جلسه مشترک معاونت بهداشتی با معاونت درمان و مدیر فن آوری اطلاعات دانشگاه
  • سلامت زنان سلامت نسل ها
  • توسعه برنامه هاي سلامت روان و توجه به اصلاح سبک زندگي
  • قدرت بدنی بیشتر با استخوان های محکم همراه است
  • از کار افتادگي در بيماران مبتلا به اختلالات روانپزشکي 3.5 برابر ساير افراد است
  • فرهنگ‌سازی در جامعه نسبت به اختلالات روانپزشکی یک ضرورت است
  • برگزاري نشست هم انديشي مدير کل سلامت خانواده و جمعيت با معاونت بهداشتي دانشگاه
  • بازدید معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ازمراکز ارائه خدمات در حاشیه شهر م�
  • تقديرازبهورزان ومربيان نمونه دانشگاه علوم پزشکي مشهد درمراسم روزملي بهورز
  • دومين نشست هم انديشي معاونت بهداشتي با روابط عمومي دانشگاه
  • برگزاري همايش هفته ملي کاهش خطر بلايا
  • دوچرخه سواران حوزه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مشهد مسير شهرستان انزلي تا س
  • برگزاري همايش پياده روي
  • زندگي كردن با بيمار اسكيزوفرنيا Living with Schizophrenia
  • برگزاري همايش سالمندان با مشارکت شهرداری منطقه 9و11 توسط مرکز بهداشت شماره يک مشهد
  • « زندگي كردن با بيمار اسكيزوفرنيا Living with Schizophrenia»
  • برگزاري همايش پياده روي
  • برگزاري اردوي فرهنگي تفريحي در گلمکان
  • اصلاح سبک زندگی یعنی کاهش ابتلا به بیماری های قلبی
  • برگزاري جلسه حلقه صالحين با حضور خانم رخساره هلاکاي اهل کشور ميانمار
  • کشف بيش از شش تن دراژه شکلاتي غيرمجاز
  • انتصاب دبير کميته پژوهش معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مشهد
  • انتصاب کارشناس مسئول دبيرخانه کار گروه سلامت و امنيت غذايي استان
  • پشت میز نشین ها بیشتر درمعرض ابتلا به بیماریهای قلبی هستند
  • برگزاري نشست خبري به مناسبت روز جهاني قلب
  • انتصاب رئيس گروه آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتي دانشگاه
  • توجه به نابرابري‌هاي بهداشت محيط (شعار روز جهاني بهداشت محيط)
  • نقش خود مراقبتي در سلامت دهان و دندان
  • نظرسنجي

    مهمترین اولویت نظام سلامت از نظر شما چیست؟

    ارتقای بهداشت 54.3%
    کاهش هزینه های درمان 27.2%
    تجهیز بیمارستان تخصصی 2.3%
    توسعه آموزش پزشکی 10.4%
    توليد دارو 5.8%


    مشاهده نتايج

    صفحات پر بازديد

    مرکز بهداشت استان ( 366486 )
    مرکز بهداشت استان ( 80944 )
    پرسش و پاسخ اچ آي وي - ايدز ( 65287 )
    20 توصيه بهداشتي براي سلامت دانش آموزان ( 41971 )
    فصلنامه بهورز ( 36300 )
    تغذيه سالم ( 34932 )
    مشكلات شايع دوران بارداري و درمان آنها ( 34714 )
    مهارت تصميم گيري ( 34408 )
    تفكر خلاق ( 32340 )
    مديريت تخصصي سلامت خانواده و جمعيت ( 27432 )
    مديريت توسعه شبکه و ارتقاء سلامت ( 22874 )
    فهرست مطالب شماره هاي آينده ( 20324 )
    واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات ( 20124 )
    شعارهاي سازمان جهاني بهداشت ( 19561 )
    مديريت تخصصي بهداشت محيط و حرفه اي ( 19353 )
    برنامه غذايي مناسب در دوران بارداري ( 17999 )
    فوائد زايمان طبيعي نسبت به سزارين ( 17670 )
    پيام های بهداشتي ( 16798 )
    گنجینه مطالب بهداشتي ( 15809 )
    روابط عمومي ( 15737 )
    گروه تخصصي پيشگيري و مبارزه با بيماريها ( 15706 )
    تقويم ايام بهداشتي در یک نگاه ( 15513 )
    واحد امور آزمايشگاه ها ( 14828 )
    بهداشت محيط ( 14612 )
    نياز سنجي آموزشي کارکنان ( 14380 )

    پيشگيري از اعتياد چگونه ؟.pdfپيشگيري از اعتياد چگونه ؟.doc

    پيشگيري از اعتياد چگونه ؟

    گروه هاي تخصصي > گروه سلامت رواني اجتماعي        واحد پیشگیری و سوءمصرف مواد < 

    بازگشت

     
     

    پيشگيري از اعتياد چگونه ؟

     
     

    پيشگيري يعني جلوگيري از وقوع يك اتفاق.

    از نظر بهداشتي پيشگيري عبارتست از مداخله‌اي مثبت وانديشمندانه براي مقابله با شرايط مضر. پيشگيري درسه سطح قابل انجام ميباشد:

    پيشگيري اوليه:انجام مداخله‌اي قبل از اينكه اختلال يا ناتواني ايجاد شود.

    پيشگيري ثانويه:پس از وقوع بيماري انجام اقداماتي به منظور شناسايي و درمان هر چه سريعتر

    پيشگيري ثالثيه يا توانبخشي:هدف كاستن ناتواني ها و عوارض ناشي از بيماريست.

    نقش پيشگيري اوليه به عنوان اقدامي موثر در آموزش بهداشت و در زمينة اعتياد بسيار شناخته شده است. در كنار ساير عوامل مؤثر در پيشگيري اوليه از اعتياد نقش والدين و فعاليت‌هاي متمركز بر نوجوانان (به عنوان قشردرگير در اعتياد) قابل بررسي مي باشد.

    فعاليتهاي پيشگيريمتمركز بر آگاه‌ سازي و آموزش والدين

    كودكان بيش از همه از والدين خود تأثير مي پذيرند. آگاه سازي والدين يكي از مهمترين بخش‌هاي مؤثر در هر برنامة پيشگيري از اعتياد است.

    1- آموزش اطلاعات لازم درمورد مواد مخدر:

    والدين بايد از مواد مخدر شايع، نحوة مصرف و صفات شخصيتي فرزندشان اطلاع كافي داشته باشند. چگونگي پاسخ‌دهي به سؤالات نوجوان يكي از نكات بسيار مهم است.

    2- افزايش مهارت لازم براي ايجاد پيوندهاي خانوادگي قوي :

    از طريق برقراري ارتباط صميمانه با كودكان، بالا بردن اعتماد به نفس در آنها، اجتناب از تحقير و دادن مسئوليت مناسب با توانايي به آنان و ايجاد سيستم‌هاي ارزشي قوي مي تواند به امر پيشگيری كمك كند .

    3- وضع مقررات واضح درخانواده:

    نوجوان در بحران بلوغ براي سازماندهي به تحولي كه در او درحال وقوع است نياز به مرزها و محدوديت هايي دارد. اعمال اين قوانين به شكل‌دهي بهتر او مي انجامد.

    4- آموزش الگوي خوب بودن:

    والدين بايد از تاثير رفتارها و پيامهايي كه به طور مستقيم يا غير مستقيم به فرزندانشان مي‌دهند، آگاه باشند. مصرف دارو يا احياناً مواد مخدر و سيگار توسط والدين به بهانة آرامش، جشن و ساير دلايل بر نگرش و رفتار نوجوان تاثير بسزايي خواهد داشت. نوجوان مقاومت در مقابل خواسته‌هاي ناشايست ديگران را از والدينش ياد مي‌گيرد.

    5- تشويق فعاليتهاي سالم و خلاق:

    كودكان و نوجوانان از تفريح در كنار و همراه با والدين خود لذت بيشتري ميبرند و اين همراهي موجب استحكام ارتباط مطلوب والدين و فرزندان ميشود.

    فعاليتهاي پيشگيري

    متمركز برآگاه ‌سازي وآموزش نوجوانان

    1ـ آموزش مقاومت در برابر گروه همسن:

    بيش از 60% موارد اعتياد با تعارف دوستان شروع ميشود. گروه همسن در دوران نوجواني نقش عمده‌اي را در بسياري از رفتارهاي وي ايفا ميكند. چرا كه اين گروه جاي پدر يا مادر را مي گيرد و قواعد و رسومي را به نوجوان ديكته مي كند و ديگر اينكه در مقابل پدر و مادر از نوجوان حمايت مي‌كند. تأثير اين گروه به حدي است كه گاهي رفتار، نحوة تكلم و حتي شيوة لباس پوشيدن افراد را نيز تحت تاثير قرار مي دهد. فشار گروه همسن در شروع اعتياد بسيار شناخته شده است.

    2-دادن اطلاعات در مورد مضرات مصرف مواد مخدر :

    ازجمله روشهاي پيشگيري از اعتياد در نوجوانان دادن اطلاعات در مورد مضرات مواد مخدر است. البته نبايد هدف انتقال دانش جديد و وسوسه كننده باشد بلكه بيشتر بايد موجب بروز تغييرات رفتارهايي كه بهداشت رواني نوجوان را تأمين مي نمايد، گردد.

    3- ايجاد نگرشي منفي نسبت به مصرف مواد:

    با دادن اولويت به ارزشهاي اجتماعي، ارزش دادن به سلامت فردي، ارتقاء حس مسئوليت فردي و ذكر نكاتي چون "هر مصرفي ممكن است موجب اعتياد شود"، "هيچ نوع مصرف مواد مخدر عادي نيست"، توجه به ظاهر نوجوان و امكان عدم پذيرش از سوي ديگران و قابل اعتماد نبودن فرد معتاد، امكان پذير است.

    4- آموزش مهارتهاي اجتماعي وانطباق با استرس:

    به واسطة پاداش يا جزايي كه به دنبال هر كاري كسب ميشود، تكرار يك رفتار تقويت يا تضعيف ميشود. بر اين اساس چنانچه نوجوان بتواند در حين استرس از مهارتهاي انطباقي مثبت براي حل مشكلات استفاده كند كمتر احتمال دارد كه مصرف مواد را به عنوان يك راه انطباقي انتخاب نمايد.

    5- آموزش از طريق همسالان:

    الگوسازي يا مدل‌برداري يكي از راههاي تغيير يا آموزش رفتار است. در گروه سني نوجوان چنانچه از افراد همسن و به نحوي با ويژگي‌هاي جذب كننده استفاده شود امكان پذيرش را بالاتر ميبرد. اين ويژگي‌هاي جذاب در جوامع مختلف متفاوت است و براي انتخاب الگو به منظور اطلاع‌رساني در هر جامعه‌اي بايد بررسي و تفحص صورت گيرد. آموزش همسالان و انتقال اطلاعات واقعي در مورد مواد مخدر الگوي مناسبي براي تغيير رفتار و آموزش مهارتهاي اجتماعي است.

     

     

     

     

    تاريخ بروز رساني : شنبه 16/10/91 ساعت 05:17

    پيشگيري از اعتياد چگونه ؟.pdfپيشگيري از اعتياد چگونه ؟.doc

    پيشگيري از اعتياد چگونه ؟

    Mashhad University of Medical Sciences Contact Details:
    Main address: University St., Ghoraishy Building 91375-345 Mashhad, Iran ,
    Tel:( 98 511) 841 2081-5 , Fax:( 98 511) 8430249 , E-mail: Info(at)mums.ac.ir Members: - Schools and Hospitals School: Dentistry , School: Health , School: Medicine , School: Nursing & Midwifery , School: Paramedical , School: Pharmacy , School: Traditional Medicine , Hospital: Dr.Sheikh , Hospital: Dr.Shariati , Hospital: Emam Reza , Hospital: Ghaem , Hospital: Hashemi Nezhad , Hospital: Ibn-e-Sina , Hospital: Khatam-al-Anbia , Hospital: Montaserie , Hospital: Ommul-Banin , Hospital: Omid , Hospital: Shahid Kamyab , Hospital: Taleghani , History: Mashhad Faculty of Medicine was officially opened on Nov. 23, 1949 by Dr Zanganeh, the minister of culture. The school started out with 61 students, one associate professor and seven tutors. In 1956, when the school of Arts opened, the two schools merged to form the University of Mashhad. In 1989, the faculties offering Medical Sciences' degrees across the country separated from the Ministry of Culture and Higher Education. New emerging Medical Universities have gone under management of Ministry of Health, Treatment and Medical Education. Thus the original University of Mashhad was divided into two independent universities: "Ferdowsi University of Mashhad" and "Mashhad University of Medical Sciences'. Mashhad University of Medical Sciences operates at present with 8 faculties, 32 hospitals, 179 rural and 147 urban health centers. It covers an enormous area stretching from the north east to the central parts of the country, which makes it the largest university of Medical Sciences providing health care and treatment services. With 597 teaching staff, 1645 MDs with different specialties, 138 dentists, 123 pharmacists and 25, 402 employees, the university provides health care and medical services to the area's large population as well as to over 25 million tourists a year.

    مشهد، انتهاي خيابان سناباد، كد پستي : 9185684538 صندوق پستی : 557 - ۹۱۷۳۵ تلفن: 8-۸۴۱5001 ۰۵۱۱ نمابر: ۸۴15222 ۰۵۱۱ تلفن گويا :1490، 1590، 09686 پست الکترونيک : Health@mums.ac.ir
    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشد و هرگونه کپی برداری از مطالب آن تنها با ذکر منبع بلامانع است.