اخبار

نظرسنجي

ترجيح مي دهيد در سايت دفتر هم انديشي استادان چه مطالبي بيشتر ارائه گردد؟

مقالات حوزه انديشه 23.1%
اخبار حوزه انديشه 7.7%
اخبار داخلي دفتر هم انديشي 10.3%
گفتارهاي بزرگان و انديشمندان 12.8%
كليه موارد فوق به صورت يكسان ارائه گردد 46.2%


مشاهده نتايج

صفحات پر بازديد

هم انديشي اساتيد ( 25748 )
شاخص های کمی و کیفی ( 4556 )
ديدگاه هاي رهبر انقلاب درباره دانشگاه ( 4376 )
موضوعات علمی، آموزشی و پژوهشی ( 4065 )
موضوعات عمومی ( 3750 )
آئین نامه اجرایی نشستهای هم اندیشی ( 2960 )
اخبار و گزارشات ( 2823 )
آئین نامه اجرایی نشستهای هم اندیشی دانشگاهها ( 2791 )
اعضای نشست ( 2499 )
فهرست موضوعات پیشنهادی برای نشست ( 2443 )
توليد علم و جنبش نرم افزاري ( 2393 )
علم ديني ( 2287 )
موضوعات تخصصی( رشته های پزشکی-فنی) ( 2246 )
سخنراني ها ( 2160 )
كتابكده ( 2094 )
نظرات ارائه شده ( 2089 )
الگوی نشست های موفق ( 2070 )
طرح مشکلات جهت بحث در نشست ( 2036 )
محصولات ( 2029 )
خبركده ( 1831 )
گزارش ( 1713 )
تست ( 1703 )
مقاله ( 1667 )
گفتگو ( 1605 )
كميته تحقيقات دانشجويي ( 1485 )

صفحه اصلي>

نظرات ارائه شده در مورد موضوع تعامل و استاد و دانشجو (در نشست دوم)

من در اين فرصت به چند مشکل اشاره مي‌کنم :

1ـ چون دانشجويان در سالهاي آخر دبيرستان دغدغه و تلاش زيادي براي ورود به دانشگاه دارند و فشار زيادي را از نظر روحي وجسمي تحمل مي‌کنند ، به نظر مي رسد وقتي وارد دانشگاه مي‌شوند ، برخي از آنان احساس مي کنند که ديگر نياز به تلاش و فعاليت ندارند و بايد خستگي هاي گذشته را جبران کنند .

2ـ ارتباط ميان استاد و دانشجويان ، شکل متعادل داشته باشد ، گاه ديده مي شود که رفاقت بيش از حد برخي استادان با دانشجويان ، باعث پرتوقع شدن آنان مي‌شود ، حتي اين احساس به افراد کم‌جنبه دست مي دهد که پس نياز به درس خواندن ندارند و به هر حال با همين رفاقت مي‌توانند نمره بگيرند .

3ـ گاه ديده مي‌شود که سرکلاس دانشجو حضور دارد ولي به درس ديگر پرداخته يا نوار ضبط گوش مي‌دهد و يا به خواندن مجله سرگرم است و حتي تذکر استاد را برنمي‌تابد يا به آن ترتيب اثر نمي دهد !

4ـ با اين که اکثر دانشجويان از قبول تکليف امتناع دارند و شانه‌ خالي مي کنند ، اما باور من اين است که دانشجو کارش کم است و فرصت فراغت قابل توجهي دارد . در حالي که دانشجوي واقعي دانشگاه نبايد فرصت خالي داشته باشد ، نه اين که با زور و تحميل به او تکليف بدهيم بلکه بايد او خودش تمايل به هدردادن فرصتهاي خود نداشته باشد و در پي پرکردن مفيد فرصت ها باشد .

اين‌ها مسايلي است که بايد براي آن فکري بشود .

 


در اين نشست با برخي دانشجويان مصاحبه شده بود و فيلم آن را پخش کردند و ما اظهارات آنان را در زمينه تعامل استاد و دانشجو شنيديم .

اما به نظر من اين مصاحبه‌ها کافي و قانع کننده نبود ، زيرا مصاحبه شوندگان معمولا از دانشجويان موفق و ممتاز بودند و اين دسته از دانشجويان مشکل کمتري دارند ، زيرا دانشجوي فعال خودش دنبال درس و استاد است و با همت خود کمبودها را جبران مي‌کند اما مشکل اصلي مربوط به دانشجويان ضعيف تر است که بايد حرفهاي آنان را شنيد و متوجه شد که چه بخشهايي از مشکلات آنان مربوط به فضاي دانشگاه و کلاس و درس مي باشد .

يکي از مشکلات رايج اين است که دانشجو در دوره دبيرستان پرتلاش و موفق است مي تواند در رقابت سنگين کنکور موفق شود و به دانشگاه راهيابد ، اما پس از ورود به دانشگاه ، ترم اول و دوم افت مي کند ، بايد ديد سر اين افت چيست ؟

پيشنهاد من اين است که با دانشجوياني که چنين شرايطي داشته‌ اند و مشروطي هاي مکرر را ديده‌اند مصاحبه شود و سر کار از آنها سوال شود . 


 
جايگاه علم و عالم و دانشجو متاسفانه روز به روز تنزل پيدا کرده است و ما بايد آن را صعود بدهيم .

با ارتقاي جايگاه علم و عالم در جامعه است که دانشجو ، درس ، دانشگاه و استاد را جدي مي گيرد .

گسست ميان تصميم سازان جامعه و دانشگاه خود حکايت از بي‌اعتباري علم در جامعه دارد و من تاکنون نديده‌ام که نمايندگان مجلس يا شوراي شهر براي حل مشکلات خود به دانشگاه بيايند ، استادها را جمع کنند و از آنها نظر بخواهند .

از سوي ديگر خود ما در حد عوامل تنزل کرده‌ايم و فکر و ذکر ما همين حقوق و خانه و زندگي و ماشين شده است و درصد کمي از توجه و همت ما متوجه درس و پژوهش مي باشد و اين خود بر بي اعتباري دانش و دانشگاه در جامعه ما افزوده است .

به نظر من قبل از اين که به مساله تعامل استاد و دانشجو بپردازيم بايد به مسائل مهمتري که زمينه ساز عدم تعامل است توجه کنيم .

 


بخش زيادي از دشواري هاي آموزشي که داريم به خود استاد بر مي گردد . از جمله اين که استاد مانند ارائه دهنده يک کنفرانس بايد سطح مخاطبش را بشناسد و متناسب با وي درسش را ارائه دهد .

ارائه يک درس براي دانشجوي ترم اول يا علوم پايه و يا دوره کارداني با سالهاي بالاتر و رشته هاي کارشناسي ارشد و يا دوره Ph.D   فرق مي کند . نوع صحبت استاد بايد تفاوت داشته باشد .

علاوه بر اين نوع تعامل رفتاري استاد با دانشجو نيز تابع همين سطوح است و هر سطح نوعي رفتار و همراهي را مي طلبد ، چنانکه معمولا دانشجويان در دوره Ph.D از بالاترين سطح تعامل برخوردارند و حتي گاه رفت و آمد خانوادگي با استادان خود دارند .

يکي از گلايه‌هايي که دانشجويان ابراز مي دارند ، اين است که برخي استادان به دانشجو نگاه ابزاري دارند و مثلا از او ترجمه متني را مي خواهند که خود استاد مي خواهد از طريق آن ارتقاء پيدا کند . يا برخي تحقيقات و پژوهشهايي را از دانشجو طلب مي کنند که دانشجو مي داند به کار خود او نمي آيد ، بلکه در روند برنامه‌هاي استاد قرار دارد .

يکي از گلايه‌هاي دانشجويان اين است که در برخي موارد احساس تبعيض از ناحيه استاد کرده و يا نوعي بي عدالتي را شاهد بوده‌اند .

از مسايل قابل توجه اين است که برخي دانشجويان رشته خود را واقعا انتخاب نکرده‌اند با استعداد و ذوق آنان همخواني ندارد ، به او گفته مي‌شود چرا اين رشته را انتخاب کردي مي گويد چون کشيک نداشت ، يا درآمدش خوب است .

وقتي يک رشته با علايق شخصي دانشجو همراه و هماهنگ نباشد ، دانشجو نمي تواند با عشق و  تلاش آن رشته را فرا گيرد و در نتيجه کم کاري و سستي و عدم نبوغ و عدم خلاقيت از خود  نشان مي دهد .







تاريخ بروز رساني : جمعه 24/03/87 ساعت 02:42

Mashhad University of Medical Sciences Contact Details:
Main address: University St., Ghoraishy Building 91375-345 Mashhad, Iran ,
Tel:( 98 511) 841 2081-5 , Fax:( 98 511) 8430249 , E-mail: Info(at)mums.ac.ir Members: - Schools and Hospitals School: Dentistry , School: Health , School: Medicine , School: Nursing & Midwifery , School: Paramedical , School: Pharmacy , School: Traditional Medicine , Hospital: Dr.Sheikh , Hospital: Dr.Shariati , Hospital: Emam Reza , Hospital: Ghaem , Hospital: Hashemi Nezhad , Hospital: Ibn-e-Sina , Hospital: Khatam-al-Anbia , Hospital: Montaserie , Hospital: Ommul-Banin , Hospital: Omid , Hospital: Shahid Kamyab , Hospital: Taleghani , History: Mashhad Faculty of Medicine was officially opened on Nov. 23, 1949 by Dr Zanganeh, the minister of culture. The school started out with 61 students, one associate professor and seven tutors. In 1956, when the school of Arts opened, the two schools merged to form the University of Mashhad. In 1989, the faculties offering Medical Sciences' degrees across the country separated from the Ministry of Culture and Higher Education. New emerging Medical Universities have gone under management of Ministry of Health, Treatment and Medical Education. Thus the original University of Mashhad was divided into two independent universities: "Ferdowsi University of Mashhad" and "Mashhad University of Medical Sciences'. Mashhad University of Medical Sciences operates at present with 8 faculties, 32 hospitals, 179 rural and 147 urban health centers. It covers an enormous area stretching from the north east to the central parts of the country, which makes it the largest university of Medical Sciences providing health care and treatment services. With 597 teaching staff, 1645 MDs with different specialties, 138 dentists, 123 pharmacists and 25, 402 employees, the university provides health care and medical services to the area's large population as well as to over 25 million tourists a year.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشد و هرگونه کپی برداری از مطالب آن تنها با ذکر منبع بلامانع است.