اخبار

نظرسنجي

چه اطلاعاتی را در وب سایت مرکز تحقیقات غدد درون ریز ضروری می دانید ؟

اخبار جدید 16.2%
نکات آموزشی برای بیماران 30.3%
نکات تخصصی 11.0%
روشهای پیشگیری از بیماریها 17.6%
معرفی داروهای غدد و متابولیسم 24.8%


مشاهده نتايج

صفحات پر بازديد

پرکاری تیروئید ( 96974 )
مرکز تحقیقات غدد درون ریز ( 48062 )
آموزش دیابت نوع 1 و 2 ( 40909 )
خود آموز تزريق انسولين ( 23128 )
معرفی مركز تحقيقات غدد و متابوليسم ( 16442 )
مقدار قند موجود در بعضی مواد غذائی ( 11274 )
اعضاء هیئت علمی مرکز تحقیقات غدد ومتابولیسم ( 10451 )
برخی فعالیت های مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم از سال 1384 ( 9680 )
اصول تغذيه سالم براي همه و آموزش تغذيه براي مبتلايان به ديابت ( 9236 )
آموزش بیماران ( 9197 )
همایش ها و کنگره های خارجي ( 9139 )
سوابق علمی و پژوهشی دکتر زهره موسوی ( 8886 )
سوابق علمی وپژوهشی(CV) دكتر سید مرتضی تقوی ( 8565 )
سوابق علمی پژوهشی دکتر رضا رجبیان ( 8399 )
فارغ التحصیلان مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم ( 8375 )
نوروپاتي ديابتي چيست؟ ( 8211 )
مركز تحقيقات غدد و متابوليسم ( 7586 )
مركز تحقيقات غدد و متابوليسم ( 6239 )
مقالات دکتر رضا رجبیان ( 6195 )
همایش ها و کنگره های داخلی ( 5939 )
سوابق علمی و پژوهشی دکتر محمدحسن خزاعي ( 5759 )
آلبوم تصاوير مركز تحقيقات غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي مشهد ( 5617 )
خدمات مركز تحقيقات غدد و متابوليسم ( 5440 )
سوابق علمی و پژوهشی دکتر مژگان افخمی زاده ( 5347 )
واحد هاي تحقيقاتي ( 5338 )

موقعیت فعلي : مرکز تحقیقات غدد ومتابولیسم --> آموزش بیماران  --> اصول تغذيه سالم براي همه و آموزش تغذيه براي مبتلايان به ديابت

 
اصول تغذيه سالم براي همه و آموزش تغذيه براي مبتلايان به ديابت
 
 

مقدمه :

ديابت دراثرناتواني بدن درتوليدانسولين يا اختلال عمل انسولين درسوخت وسازموادقندي عارض مي شود.

امروزه ديابت يكي ازمهمترين مشكلات بهداشتي-درماني و اجتماعي-اقتصادي جهان محسوب ميشود.حدود 5%جمعيت كشورمابه ديابت مبتلاهستند. ديابت يك بيماري مزمن است كه درمان قطعي براي آن وجود ندارد. بي توجهي به اين بيماري منجربه شروع وپيشرفت عوارض ميگردد .
مبتلايان به ديابت بايديادبگيرندكه چگونه قندخون خود راكنترل كنند تا از عوارض حاد و مزمن بيماري پيشگيري شود يا در صورت پيدايش اين عوارض به موقع به پزشك مراجعه نمايند.

اطلاعات عمومي براي همه :

چاقي مهمترين عامل ديابت نوع2 مي باشد. بهترين راه براي رسيدن به وزن ايده ال اصلاح رروش زندگي، استفاده از رژيم غذايي كه مواد نشاسته اي و چربي در آن كم باشد، و افزايش فعاليت بدني مستمر مي باشد .

ديابت چيست؟

ديابت يا بيماري قندبعلت ناتواني بدن در توليد يا استفاده از انسولين پديد ميآيد.انسولين ماده اي است كه دربدن توسط غده لوزالمعده توليدمي شودو باعث مي گرددقندها كه مهمترين منبع انرژي بدن هستند مورداستفاده سلول هاي بدن قرارگيرد.

چگونه ميتوان ديابت خودرا كنترل كرد؟

شما مي توانيد با برنامه غذايي مناسب، فعاليت بدني منظم و نگهداري وزن درحدايده آل به كننترل مطلوب قندخون دست يابيد . نگهداري وزن درحد طبيعي به كنترل چربيهاي خون وكاهش فشارخون نيزكمك مي كند. بعضي ازمبتلايان به ديابت براي كنترل قندخون با نظرپزشك به مصرف قرصهاي خوراكي پايين آورنده قندخون ياانسولين نيازدارند.

اصول تغذیه مناسب چیست ؟

براي تغذيه صحيح ازغذاهاي متنوع استفاده كنيد تا ويتامينها و مواد معدني لازم نيزبه بدنتان برسد. برنامه غذايي به اين شكل طراحي شده است تا سعي كنيد كه در هر روز از هر7 گروه اصلي غذايي در رژيم خود استفاده كنيد.

اگربرنامه مشخصي از نظر ميزان غذا و يا زمان غذا خوردن نداشته باشيد، سطح قندخونتان نوسانات زيادي مي كند و اين نوسانات در ايجاد عوارض موثر است .

  • هر روز به مقدار مشخصي كه مشاور تغذ يه پيشنهاد مي كند غذا بخوريد
  • غذاي اصلي و ميان وعده ها را در برنامه غذايي حذف نكنيد.
  • داروهاي تجويز شده را سر وقت مصرف كنيد.
  • هر روز برنامه مشخصي براي ورزش داشته باشيد.
  • اگر از قرصهاي پا يين آورنده قندخون يا انسولين استفاده مي كنيد علاوه برسه وعده غذاي اصلي به سه تا چهار ميان وعده در روز احتياج داريد.

راهنمايي مصرف انواع غذاها:

1-مواد نشاسته اي( كربوهيدراتها )

مواد نشاسته اي شامل انواع نان، غلات ، حبوبات است. در هروعده غذايي بايد از مواد نشاسته اي به اندازه استفاده كرد. غلات كامل (سبوس دار) مفيدتر از بقيه غلات است زيرا باعث رساندن بيشتر مواد معدني، ويتامينها و الياف گياهي يا فيبر به بدن مي شود. فيبر موجود در غذاهاي گياهي به عملكرد درست روده ها كمك مي كند .

توصيه مي شود :

  • سعي كنيد نانهاي حاوي غلات كامل ( نان سنگك ، نان جو ...) مصرف كنيد .
  • سعي كنيد مواد نشاسته اي پرچرب و سرخ شده مانند چپيس ذرت، چپيس سيب زميني ، شيريني ، بيسكويت و....كمتر مصرف كنيد .
  • ماست و شير كم چربي يا بدون چربي تهيه كنيد.
  • به جاي سس مايونز از خردل يا آبليمو استفاده كنيد.
  • سعي كنيد در انتخاب مواد غذايي ، انواع بدون چربي يا كم چربي آن را مصرف كنيد .
  • به جاي كره ، روغن هاي حيواني يا مارگارين از روغن مايع ( ذرت ، آفتاب گردان و......) استفاده كنيد .
  • سعي كنيد تا حد امكان شيريني ، شكلات ، ژله ، آبنبات وكليه مواد غذايي كه از قندهاي ساده تشكيل شده اند مصرف نكنيد .

2-سبزيها

مصرف سبزيها براي تمام افراد مفيد است سعي كنيد هر روز سبزيهاي خام و پخته استفاده نمائيد . مصرف سبزيها باعث رساندن ويتامين ها ، مواد معدني و فيبر به بدن شما ميشود. البته انرژي توليد شده از مصرف سبزيها بسيار اندك است. سبزيجات نيز همانند ميوه ها ، آنتي اكسيد ان دارند. گوجه فرنگي ، هويج ،نخود فرنگي ، انواع كلم ها و سبزيهاي مختلف در گروه سبزيجات جاي دارند.

  • سعي كنيد سبزيها را خام يا با مقدار خيلي كم آب بپزيد و تا حد ا مكان از سس كم چرب يا بدون چربي و يا روغن زيتون به همراه سركه استفاده نمايد .
  • از پياز و سيردر غذاها استفاده كنيد.
  • اگرسبزي را بصورت سرخ كرده مصرف مي كنيد بايد ازروغنهاي مايع نظيرروغن زيتون، ذرت و يا آفتابگردان به مقدار بسياركم استفاده نماييد.

3-ميوه ها

مصرف ميوه هابراي همه افراد لازم و ضروري است. با مصرف ميوه ميتوان ويتامينها، موادمعدني، فيبر، انرژي و مواد آنتي اكسيدان را به بدن رساند. بهترين نوع مصرف ميوه هابصورت خام است وبه مصرف آب ميوه يا ميوه هاي پخته ارجحيت دارد.

  • -ميوه هاي خشك شده درواقع شكل تغليظ شده هستندكه مقادير زيادي قند دارند بنابراين بايد به ميزان اندكي مصرف شوند.
  • - انگورداراي قند زيادي است كه اگرآن را به مقدار زياد مصرف كنيد بركنترل قند خون شما اثر ميگذارد.
  • - در هنگام خريد سعي كنيد ميوه هاي كوچكتر انتخاب كنيد.
  • - خوردن ميوه ها بصورت كامل بهترازمصرف آب ميوه ها است.
  • - به منظور پيشگيري از يبوست و ديگر عوارض گوارشي سعي كنيد تا حد امكان ميوه ها را با پوست مصرف كنيد.

4 – شير و ماست

  • مصرف ماست و شيربدون چربي يا كم چربي براي سلامت افراد ضروري است. مصرف شير و ماست سبب توليد انرژي و دريافت كلسيم، ويتامينA، پروتئين و موادمعدني مي شود.
  • هر روز شير و ماست بدون چربي يا كم چربي مصرف كنيد.

نكته:

  • اگر باردار هستيد يا به نوزاد خود شيرمي دهيد روزانه 5-4 واحد شير و ماست مصرف كنيد. (هر يك ليوان شير برابر يك واحد و نصف ليوان ماست نيز برابر يك واحد مي باشد)

 

5-غذاهاي پروتئيني

اين گروه شامل گوشت قرمز (گاو، گوسفند، شتر و ...)و سفيد ماكيان (مرغ، بوقلمون، ...) و ماهي و دانه هاي روغني (بادام زميني، فندق) پنير، سويا و تخم مرغ ميباشد.
مصرف روزانه پروتئينها به ترميم وساخت بافتهاي بدن وعضلات كمك ميكند و سبب تامين ويتامينهاي ب6 و ب 12و مواد معدني (آهن و...)نيز مي گردد. بدليل خواص مفيد سويا،جايگاه ويژه اي براي آن در رژيم غذايي قائل شويد.

توصيه مي شود:

  • سعي كنيدكم چربي ترين گوشت را بخريد.
  • پوست مرغ داراي چربي زياد است. قبل ازپخت پوست آنرا كاملا جدا كنيد.
  • سعي كنيد كه گوشت را بدون افزودن چربي طبخ كنيد.
  • بجاي سرخ كردن تخم مرغ، آن را با پوست آب پزكنيد.
  • سعي كنيد ماهي بيشترمصرف كنيد و بجاي سرخ كردن ماهي آن را بصورت آبپز و ياكبابي مصرف كنيد.
  • براي طعم بخشيدن بيشتر به اين مواد ازآبغوره، آب ليمو، سس گوجه فرنگي و...استفاده كنيد.
  • سوسيس ، كالباس وهمبرگرداراي چربي زيادي هستند. مصرف آنها را به حداقل برسانيد.

6-روغنهاوچربيها

مصرف روغنها وچربيها را بايد به حداقل رساند. بعضي از چربيها و روغنها داراي چربيهاي اشباع وكلسترول مي باشدكه برا ي سلامتي مضر است. مصرف اين غذاها انرژي فراواني در بدن شما توليد ميكند ولي مواد مغذي كمي به بدنتان ميرساند. غذاهاي پرچربي شامل كره، مارگارين، سس، سالاد، روغنها، مايونز، خامه، پنيرخامه اي، سرشير، چيپس سيب زميني و... مي باشد.

7-شيريني جات

مواد قندي (نوشابه، شربت، مربا، شكر، عسل، آب نبات، شكلات) نيز در راس هرم قراردارند بنابراين بايد از اين مواد بمقدار بسياركم مصرف نماييد يا تاحد امكان مصرف نكنيد. اين مواد سبب توليد انرژي در فرد ميشود اما هيچ ماده مغذي به بدن نميرساند

چند نكته مهم :

  • سعي كنيد روزانه از تمام گروههاي مواد غذايي استفاده كنيد.
  • سعي كنيد غذاهاي متنوع مصرف كنيد تا مواد مغذي و ويتامينها به مقداركافي به بدنتان برسد.
  • به اندازه كافي مواد نشاسته اي، سبزيها، ماست و شير مصرف كنيد.
  • روزانه از مواد پروتئيني نيز استفاده نماييد.
  • در هر وعده غذا كم بخوريد ولي حداقل از 3گروه غذايي مختلف استفاده نماييد.براي مثال ساندويچ تخم مرغ كه درآن ازكاهو، گوجه فرنگي و جعفري استفاده شده باشد.
  • مواد غذايي كه روزانه مصرف مي كنيد به 3وعده اصلي (صبحانه، نهار، شام) و 3 ميان وعده تقسيم نماييد.
  • غذا خوردن درساعات مشخص ومنظم درتنظيم ميزان قند خون اثر زيادي دارد بخصوص اگر قرص يا انسولين مصرف مي كنيد.
  • گنجاندن سبزيها و ميوه ها به مقداركافي درغذاي روزانه را فراموش نكنيد.
  • به هنگام طبخ غذا از نمك كمتري استفاده كنيد و سعي نماييد كه پس ازپخت، نمك به غذا اضافه نكنيد.
  • روزانه8-6ليوان آب بنوشيد.
  • سعي كنيد وزن مطلوب خود را حفظ نماييد.
  • مغزهاي گردو و بادام و... درگروه چربيها قرار ميگيرند و هر واحد آنهابرابر2 قاشق غذاخوري است.
  • هنگام مصرف روغن، هيچگاه روغن را درظرف سرازير نكنيد.
  • از غذاهاي كنسرو شده كه در طي فرايندهاي صنايع غذايي نمك به آنها افزوده ميشود كمتر استفاده كنيد.
  • ازگياهان معطر و ادويه هاي فاقد نمك براي طعم دادن به غذا استفاده كنيد.
  • كيك ودسرها حاوي مقدار زيادي چربي ميباشند. مصرف كم اين مواد به كاهش وزن كمك مي كند و قندخونتان را نيز كنترل مي نمايد.

تهیه و تنظیم: زهرا عرفانيان (كارشناس پرستاري آموزش ديابت)
مركز تحقيقات غدد ومتابوليسم بيمارستان قائم ،دانشگاه علوم پزشكي مشهد
 

تاريخ بروز رساني : يكشنبه 25/10/90 ساعت 09:45

Mashhad University of Medical Sciences Contact Details:
Main address: University St., Ghoraishy Building 91375-345 Mashhad, Iran ,
Tel:( 98 511) 841 2081-5 , Fax:( 98 511) 8430249 , E-mail: Info(at)mums.ac.ir Members: - Schools and Hospitals School: Dentistry , School: Health , School: Medicine , School: Nursing & Midwifery , School: Paramedical , School: Pharmacy , School: Traditional Medicine , Hospital: Dr.Sheikh , Hospital: Dr.Shariati , Hospital: Emam Reza , Hospital: Ghaem , Hospital: Hashemi Nezhad , Hospital: Ibn-e-Sina , Hospital: Khatam-al-Anbia , Hospital: Montaserie , Hospital: Ommul-Banin , Hospital: Omid , Hospital: Shahid Kamyab , Hospital: Taleghani , History: Mashhad Faculty of Medicine was officially opened on Nov. 23, 1949 by Dr Zanganeh, the minister of culture. The school started out with 61 students, one associate professor and seven tutors. In 1956, when the school of Arts opened, the two schools merged to form the University of Mashhad. In 1989, the faculties offering Medical Sciences' degrees across the country separated from the Ministry of Culture and Higher Education. New emerging Medical Universities have gone under management of Ministry of Health, Treatment and Medical Education. Thus the original University of Mashhad was divided into two independent universities: "Ferdowsi University of Mashhad" and "Mashhad University of Medical Sciences'. Mashhad University of Medical Sciences operates at present with 8 faculties, 32 hospitals, 179 rural and 147 urban health centers. It covers an enormous area stretching from the north east to the central parts of the country, which makes it the largest university of Medical Sciences providing health care and treatment services. With 597 teaching staff, 1645 MDs with different specialties, 138 dentists, 123 pharmacists and 25, 402 employees, the university provides health care and medical services to the area's large population as well as to over 25 million tourists a year.

مشهد، میدان دکتر شریعتی (تقی آباد)، خیابان احمد آباد، بیمارستان قائم(عج)، مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم تلفن: 8012976-0511 نمابر: 8406757 -0511 پست الکترونیک: EMRC@mums.ac.ir
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشد و هرگونه کپی برداری از مطالب آن تنها با ذکر منبع بلامانع است.