اخبار

نظرسنجي

چه اطلاعاتی را در وب سایت معاونت آموزشی دانشگاه ضروری می دانید

آیین نامه ها و مقررات 23.6%
اطلاعات علمی 26.6%
اطلاعات درباره فرایندهای آموزشی 11.9%
اطلاعات درباره رشته های تحصیلی 25.3%
فرایندها بصورت الکترونیکی 10.6%


مشاهده نتايج

صفحات پر بازديد

معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ( 434605 )
پایگاه اطلاع رسانی مدیریت امور آموزشی دانشگاه ( 128269 )
فرآيند ثبت نام و انتخاب واحد ( 109944 )
ثبت نام دانشجویان متقاضی انتقالی، مهمان ، تغییر رشته سال 93-94 ( 72426 )
مديريت امور آموزشي ( 71642 )
ثبت نام اینترنتی دانشجویان ( 51342 )
تقويم آموزشی دانشگاه ( 39783 )
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی ( 39748 )
معرفي دفتر نخبگان و استعدادهاي درخشان ( 33828 )
مولاژهای مركز مهارتهاي باليني ( 29681 )
منابع آزمون كارداني به كارشناسي ناپيوسته اتاق عمل ( 29569 )
ثبت نام دانشجويان جديد الورود ( 29328 )
آيين نامه آموزشي دوره هاي كارشناسي ارشد ناپيوسته ( 26683 )
شرح وظايف مسئول دفتر مديريت ( 25288 )
دکتر محمدرضا دارابی محبوب - معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ( 24268 )
فراخوان استخدام عضو هیأت علمی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ( 22047 )
ثبت نام از پذيرفته شدگان چهل و یکمین دوره آزمون پذيرش دستيار رشته هاي مختلف تخصصي باليني پزشکي سال تحصيلي 94-93 ( 20150 )
زايمان ( 19713 )
اداره خدمات آموزشي ( 19665 )
امور بورسيه های دانشگاه ( 19658 )
آيين نامه هاي آموزشي ( 18595 )
اداره تحصيلات تكميلي ( 17931 )
مولاژ آموزش تزریق عضلانی ( 17192 )
همکاران معاون آموزشی ( 16994 )
كارگاههاي مركز مطالعات در سال 88 در نيمه دوم ( 16170 )

دانشجوي گرامي؛
ضمن عرض خير مقدم، موفقيت شما را در آزمون سراسري سال تحصيلي جاري تبريك مي گوييم و اميدواريم فرصت دوران تحصيل در دانشگاه را مغتنم دانسته و با رعايت نظم و انضباط و عمل به موازين اخلاق اسلامي، حرمت خون شهيدان را پاس بداريد و خداوند متعال به شما توفيق در توأم كردن علم با عمل و خشيت و تقوي و كسب رضاي خالق و تلاش در خدمت به خلق عنايت فرمايد.
اين آيين نامه ، گزيده اي از مقررات آموزشي دوره اي است كه در آن تحصيل مي كنيد. ضرورت دارد در نگهداري آن در طول دوران تحصيل كوشيده و با مطالعه دقيق، مفاد آن را كاملاً رعايت كنيد تا به سبب ناآگاهي و يا بي توجهي، با اشكال و لطمه اي در امر تحصيل خويش مواجه نشويد.
علاوه بر اين آيين نامه ، در مواقع ضروري، اطلاعيه هاي مختلفي در ارتباط با مسائل آموزشي از سوي مسؤولين دانشگاه در تابلوي اعلانات دانشكده محل تحصيل شما، نصب مي شود كه تمامي آنها جنبه رسمي دارد و ملزم به رعايت مفاد آن مي باشيد.
در صورتي كه در زمينه مقررات و آيين نامه به اشكال و ابهامي برخورد كرديد، مي توانيد به مسئولين امور آموزشي دانشكده محل تحصيل خود و يا مسئولين اداره كل امور آموزشي وتحصيلات تكميلي دانشگاه – كه شرح وظايف آن در صفحات بعد مي آيد – مراجعه كنيد.

قسمتي از وصيت نامه سياسي، الهي رهبر كبير انقلاب اسلامي و بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران
از امور بسيار با اهميت و سرنوشت ساز، مسئله مراكز تعليم و تربيت از كودكستانها تا دانشگاههاست كه به واسطه اهميت فوق العاده اش تكرار نموده و با اشاره مي گذرم. بايد ملت غارت شده بدانند كه در نيم قرن اخير آنچه به ايران و اسلام ضربه مهلك زده است قسمت عمده اش از دانشگاهها بوده است . اگر دانشگاهها و مراكز تعليم وتربيت كودكان و نوجوانان و جوانان جريان داشتند ، هرگز ميهن ما در حلقوم انگلستان و پس از آن آمريكا و شوروري فرو نمي رفت و هرگز قراردادهاي خانه خراب كن بر ملت محروم غارت زده تحميل نمي شد وهرگز پاي مستشاران خارجي به ايران باز نمي شد و هرگز ذخاير ايران وطلاي سياه اين ملت رنج ديده در جيب قدرتهاي شيطاني ريخته نمي شد و هرگز دودمان پهلوي و وابسته هاي به آن اموال ملت را نمي توانستند به غارت ببرند ودرخارج وداخل پاركها و ويلاها بر روي اجساد مظلومان بنا كنند و بانكهاي خارج را از دسترنج اين مظلومان پر كنند و صرف عياشي وهرزه گي خود و بستگان خود نمايند. اگر مجلس و دولت و قوه قضائيه وساير ارگانها از دانشگاههاي اسلامي و ملي سرچشمه مي‌گرفت، ملت ما امروز گرفتار مشكلات خانه برانداز نبود و اگر شخصيتهاي پاكدامن با گرايش اسلامي و ملي به معناي صحيحش ، نه آنچه امروز در مقابل اسلام عرض اندام مي كند، از دانشگاهها به مراكز قواي سه‌گانه راه مي يافت، امروز ما غير امروز و ميهن ما غير اين ميهن ومحرومان ما از قيد محروميت، رها و بساط ظلم و ستمشاهي و مراكز فحشاء و اعتياد و عشرتكده ها كه هر يك براي تباه نمودن نسل جوان فعال ارزنده كافي بود در هم پيچيده و اين ارث كشور بر باد ده و انسان برانداز به ملت نرسيده بود و دانشگاهها اگر اسلامي انساني ملي بود مي توانست صدها وهزارها مدرس به جامعه تحويل دهد. لكن چه غم انگيز و اسف بار است كه دانشگاهها و دبيرستانها به دست كساني اداره مي شد و عزيزان ما به دست كساني تعليم وتربيت مي ديدند كه جز اقليت مظلوم محرومي، همه از غرب زدگان و شرق زدگان با برنامه و نقشه ديكته شده در دانشگاهها كرسي داشتندو ناچار جوانان عزيز و مظلوم ما در دامن اين گرگان وابسته به ابرقدرتها بزرگ شده وبه كرسيهاي قانون گذاري و حكومت و قضاوت تكيه مي كردند و بر وفق دستور آنان؛ يعني رژيم ستمگر پهلوي عمل مي‌كردند. اكنون به حمداله تعالي دانشگاه از چنگال جنايتكاران خارج شده و بر ملت و دولت جمهوري اسلامي است در همه اعصار كه نگذارند عناصر فاسد داراي مكتبهاي انحرافي يا گرايش به غرب وشرق در دانشسراها و دانشگاهها و ساير مراكز تعليم و تربيت نفوذ كنند و از قدم اول جلوگيري نمايند تا مشكل پيش نيايد و اختيار از دست نرود و وصيت اينجانب به جوانان عزيز دانشسراها و دبيرستانها و دانشگاهها آن است كه خودشان شجاعانه در مقابل انحرافات قيام نمايند تا استقلال و آزادي خود و كشور و ملت خودشان مصون باشد.

تعاريف
تعاريف زير در آيين نامه هاي كليه مقاطع مختلف تحصيلي به صورت يكسان پذيرفته شده و حسب مقطع مربوط مورد استناد مي‌باشد و جزء لاينفك آيين نامه ها بوده و هر نوع تغيير و تفسير مغاير با آن مجاز نيست.
 
دانشگاه علوم پزشكي :
موسسه اي است آموزشي ، پژوهشي و خدماتي كه علاوه بر وظيفه اصلي خود كه تربيت نيروي انساني در رده هاي مختلف گروه پزشكي است، به انجام آموزش، پژوهش و ارائه خدمات بهداشتي و درماني پرداخته و در اين امور به عنوان مركز نهايي ارجاع عمل مي‌نمايد.
هر دانشگاه علوم پزشكي از دانشكده پزشكي و حداقل دو دانشكده ديگر تشكيل مي شود.

دانشكده علوم پزشكي :دانشكده علوم پزشكي موسسه آموزشي، پژوهشي و خدماتي مستقلي است كه علاوه بر وظيفه اصلي خود كه تربيت نيروي انساني در رده هاي مختلف گروه پزشكي است ، به انجام آموزش، پژوهش و ارائه خدمات بهداشتي و درماني پرداخته ودر اين امور به عنوان مركز نهايي ارجاع ، عمل مي نمايد.

دانشكده :دانشكده واحدي از يك دانشگاه است كه از حداقل سه گروه آموزشي تشكيل مي شود. مانند دانشكده پزشكي ، دانشكده دندانپزشكي و دانشكده بهداشت.

آموزشكده در گروه پزشكي: موسسه آموزش عالي است كه از تجمع گروههاي آموزشي در سطح كارداني رشته هاي گروه پزشكي تشكيل مي گردد وامكانات و تجهيزات لازم براي ارائه آموزش رشته هاي تحصيلي در آن داير است .

موسسه :موسسه در آموزش عالي يك مفهوم عام است كه به هر يك از مراكز آموزش عالي و پژوهشي كه با مجوز رسمي از وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري يا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تأسيس شده باشد ، اطلاق مي گردد.

گروه آموزشي:عهده دار آموزش و پژوهش و يا ارائه خدمات درماني در ارتباط با يك رشته و يا يك شاخه مي باشد مثل گروه بهداشت ، گروه فيزيولوژي و گروه جراحي.

گروه آزمايشيسازمان سنجش آموزش كشور در امتحانات سراسري ورود به دانشگاهها، داوطلبان را بر حسب رشته هاي انتخابي به گروههاي خاص تقسيم مي كند كه هر يك از اين گروه ها، گروه آزمايشي ناميده مي شود.

دوره :دوره تحصيلي مجموعه دروسي است هماهنگ و منسجم و به هم وابسته در يك رشته كه در چارچوب نظام خاص و در يك مدت زمان معين به دانشجو ارائه مي شود تا سرانجام به دريافت يكي از مدارك مرسوم دانشگاهي منجر شود، دوره هاي تحصيلي در نظام آموزش عالي علوم پزشكي ايران در مقاطع تحصيلي زير ارائه مي شوند.

- كارداني (فوق ديپلم )
- كارشناسي (ليسانس) پيوسته و ناپيوسته
- كارشناسي ارشد ( فوق ليسانس) ناپيوسته
- دكتري عمومي
- دكتري تخصصي (Ph.D.)
- تخصص باليني ( دستياري)
- فوق تخصص
 
اداره آموزش :منظور از اداره آموزش يك واحد اداري در يك دانشكده يا دانشگاه است كه همه امور آموزشي مربوط به دانشجويان از قبيل نام نويسي، انتخاب واحد، انجام امتحانات، جمع آوري نمرات و اعلام نتايج را برعهده دارد.

استاد:هر عضو هيأت علمي كه مسئوليت تدريس دروس نظري يا عملي را بر عهده دارد استاد ناميده مي شود.

رشته :رشته يكي از شعب فرعي گروههاي علمي ( علوم پزشكي، علوم انساني، علوم پايه ، فني مهندسي، كشاورزي و هنر) است كه از لحاظ موضوع كاملاً مشخص و از ديگر موضوعات متمايز بوده و حداقل به يك كارايي مشخص مي انجامد. در دو رشته متمايز دروس مشترك نبايد از 30 درصد كل واحدها ( بدون احتساب دروس عمومي) تجاوز كند.

گرايش:هر يك از شعب يك رشته كه ناظر بر يك تخصص باشد ، گرايش ناميده مي‌شود. اختلاف دروس در دو گرايش از يك رشته نبايد از 7 درصد كل واحدها كمتر و از 30 درصد كل واحدها ( بدون احتساب دروس عمومي ) بيشتر باشد.

دروس:دروس دانشگاهي از لحاظ محتوي، به دروس عمومي واختصاصي( پايه و تخصصي رشته ) و از نظر ارتباط با يكديگر به دروس پيوسته ( پيش نياز) و مستقل و از جنبه لزوم يا عدم لزوم انتخاب به دروس اجباري و اختياري واز لحاظ نحوه تعليم و تدريس، به دروس نظري، عملي ، نظري وعملي، نظري – عملي ، كارآموزي، كارورزي و كارآموزي در عرصه تقسيم مي‌شود.

تبصره : دروسي كه به صورت نظري وعملي نوشته مي شوند مستقل از يكديگر تدريس مي شوند و هر يك كد جداگانه و نمره جداگانه دارند.

دروسي كه به صورت نظري – عملي نوشته مي شوند يك درس محسوب شده وكد مشترك ونمره مشترك دارند.

دروس عمومي :دروسي است كه به منظور توسعه بخشيدن به اطلاعات عمومي دانشجويان و رشد و بينش فرهنگي آنان براساس فرهنگ و معارف وعقايد اسلامي و نيز آشنايي با روشهاي علمي عرضه مي شود. اين دروس براي كليه دانشجويان تمامي رشته هاي علوم پزشكي در مقاطع تحصيلي كارداني، كارشناسي پيوسته و ناپيوسته و دوره هاي دكتري عمومي الزامي است .

دروس اختصاصي:

اين دروس به دو دسته: دروس پايه و دروس تخصصي رشته به شرح زير تقسيم مي شود:
الف – دروس پايه ، دروسي است كه براي آماده نمودن دانشجو، توسعه اطلاعات و تقويت بنيه و بينش علمي وي و درك بهتر دروس تخصصي رشته عرضه مي شود.ب- دروس تخصصي رشته ، دروسي است كه صرفاً به منظور ايجاد و افزايش كارآيي هاي علمي و عملي يك رشته تدريس مي شود.

دروس جبراني :در صورتي كه دانشجو دروسي را در مقطع قبل نگذرانده باشد موظف است اضافه بر واحدهاي درسي مقرر، به تشخيص گروه آموزشي و مطابق برنامه آموزشي مربوط آن دروس را به عنوان دروس جبراني بگذراند.

دروس اجباري:دروسي است كه فارغ التحصيل شدن دانشجو منوط به گذراندن آنهاست و با دروس ديگر قابل تعويض نمي باشد.

دروس اختياري :دروسي است كه با توجه به مقررات و برنامه هاي آموزشي مي توان آنها را از ميان مجموعه اي از دروس انتخاب كرد.

دروس پيوسته (پيش نياز) :دروسي است كه گذراندن آنها براي گرفتن يك درس ديگر ضروري است .
دروس جبراني يا اجباري مي توانند پيش نياز باشند. دروس اختياري نمي‌توانند پيش نياز باشند.

دروس مستقل :دروسي است كه انتخاب آنها منوط به انتخاب يا گذراندن درس يا درسهاي ديگري نيست.

دروس نظري:دروسي است كه در كلاس درس ارائه مي شود.

دروس عملي :دروسي است كه در كارگاه، آزمايشگاه و مركز مهارتهاي باليني يا بخشهاي مربوط در دانشكده ارائه مي شود.

دروس كارآموزي:دروسي است كه در محيط كار واقعي ( بيمارستان، درمانگاه، مراكز خدمات درماني) و يا در محيط شبيه سازي شده ( مركز مهارتهاي باليني ) براي آموزش مهارتهاي عملي ارائه مي شود.

دروس كارورزي :دروسي است كه در محيط كار واقعي و براي كسب تسلط بر مهارتهاي عملي ارائه مي شود.

دروس كارآموزي در عرصه :دروسي است كه با هدف آموزش مهارتهاي عملي در عرصه ارائه خدمات بهداشتي، درماني ارائه مي شود.


فصل اول

شرايط ورود و نام نويسي

ماده 1) شرايط ورود به دوره دكتري عمومي پزشكي به شرح زير است :
1-1-پذيرفته شدن در آزمون ورودي .
2-1- داشتن گواهينامه پايان دوره متوسطه ( نظام قديم) و يا گواهينامه دوره پيش دانشگاهي ( نظام جديد) از داخل يا خارج كشور مورد تاييد وزارت آموزش و پرورش ( باتوجه به نظام جديد آموزش متوسطه) يا برابر آموزشهاي حوزوي ( مطابق مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي ).
3-1- مجاز بودن به ادامه تحصيل از نظر قوانين و مقررات جاري كشور و داشتن شرايط عمومي ورود به آموزش عالي برابر مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي .4-1- برخورداري از سلامت كامل تن و روان برابر ضوابط مصوب شوراي عالي برنامه ريزي علوم پزشكي .
5-1- سپردن تعهد خدمت بر اساس ضوابط و قانون آموزش رايگان يا پرداخت شهريه مطابق تعرفه و مقرراتي كه از طريق مراجع ذيربط صادر مي‌شود.
تبصره 1 : چنانچه دانشجو با توجه به ضوابط اعلام شده در دفترچه آزمون سراسري سازمان سنجش آموزش كشور از سلامت جسمي و رواني لازم براي دوره دكتري عمومي پزشكي برخوردار نباشد ، براساس نظر شوراي پزشكي دانشگاه ، اجازه تحصيل در دوره دكتري عمومي پزشكي را ندارد .
تبصره 2 : ارائه تاييديه تحصيلي دوره متوسطه نظام قديم يا پيش دانشگاهي نظام جديد در زمان ثبت نام و حداكثر تا پايان نيمسال اول تحصيلي و ارائه اصل گواهينامه پايان دوره متوسطه يا اصل گواهينامه دوره پيش دانشگاهي حداكثر تا يك سال بعد از ثبت نام اوليه الزامي است .
تبصره 3 : پرداخت شهريه ، فارغ التحصيلان دوره دكتري عمومي پزشكي را از انجام ديگر تعهدات قانوني خاص معاف نمي كند.

ماده 2 ) پذيرفته شدگان آزمون ورودي موظفند در مهلت هايي كه توسط سازمان آموزش كشور يا دانشگاه اعلام مي شود براي نام نويسي و انتخاب واحد به دانشگاه ذيربط مراجعه كنند، عدم مراجعه براي نام نويسي در نخستين نيمسال تحصيلي پس از اعلام نتايج آزمون ، انصراف از تحصيل تلقي خواهد شد.

ماده 3) دانشجو موظف است در هر نيمسال تحصيلي در زماني كه دانشگاه اعلام مي كند براي ادامه تحصيل وانتخاب واحد به اداره آموزش مراجعه كند. عدم مراجعه دانشجو براي نام نويسي در يك نيمسال بدون اطلاع و عذر موجه به منزله ترك تحصيل است و دانشجو اخراج خواهد شد.
تبصره 1‌: در موارد استثنائي كه دانشجو ترك تحصيل خود را موجه مي‌داند، بايد دلايل آن را حداكثر تا يك ماه قبل از پايان همان نيمسال به صورت مكتوب به اداره آموزش ارائه دهد . در صورت تاييد موجه بودن ترك تحصيل توسط شوراي آموزشي دانشگاه، آن نيمسال جزو مدت مجاز تحصيل وي محسوب و مرخصي تحصيلي براي آن نيمسال صادر مي شود.
تبصره 2: دانشجويي كه ترك تحصيل نموده، چنانچه بخواهد مدارك تحصيلي خود را دريافت نمايد موظف است به كليه تعهدات قانوني دوران تحصيل خود عمل نمايد.
مادة 4 ) دانشجوي دوره دكتري عمومي پزشكي در يك زمان حق نام‌نويسي و ادامه تحصيل در بيش از يك رشته و در يك يا چند دانشگاه اعم از دولتي يا غير دولتي را نخواهد داشت. در صورت تخلف به تشخيص كميته نظارت بر حسن اجراي مقررات آموزشي وزارت متبوع ، از ادامه تحصيل در يكي از رشته هاي انتخابي محروم و سوابق تحصيلي وي باطل اعلام مي‌شود و دانشجو در اين حال موظف است كليه هزينه هاي مربوط به رشته حذف شده را مطابق تعرفه هاي تعيين شده به دانشگاه ذيربط بپردازد.
تبصره : دانشجويان ممتاز ( استعدادهاي درخشان) از شمول اين ماده مستثني و تابع آيين نامه و ضوابط مربوط به خود مي باشند.

فصل دوم

نظام آموزشي

ماده 5) آموزش دوره دكتري عمومي پزشكي مبتني بر نظام واحدي است .
 
ماده 6) در نظام واحدي، ارزش هر درس با تعداد واحدهاي آن درس سنجيده مي شود و قبولي يا عدم قبولي دانشجو در يك درس به همان درس محدود است .
 
ماده 7) هر واحد درس، مقدار يا ميزان درسي است كه مفاد آن به ترتيب به صورت نظري 17 ساعت ، عملي ( يا آزمايشگاهي) 34 ساعت ، كارآموزي 51 ساعت و كارورزي 68 ساعت ، در طول يك نيمسال تحصيلي يا دوره تابستاني و طبق برنامه مصوب شوراي عالي برنامه ريزي تدريس مي شود.
 
ماده 8) برنامه دوره دكتري عمومي پزشكي شامل مراحلي به شرح زير است:
مرحله اول : دروس عمومي و علوم پايه
مرحله دوم : نشانه شناسي و فيزيوپاتولوژي
مرحله سوم : كارآموزي باليني
مرحله چهارم : كارورزي
ماده 9) در مراحل اول ودوم دوره دكتري عمومي پزشكي، هر سال تحصيلي مركب از دو نيمسال تحصيلي و در صورت ضرورت و داشتن شرايط وامكانات يك دوره تابستاني است . هر نيمسال تحصيلي عبارت از 17 هفته آموزشي و دوره تابستاني برابر 6 هفته آموزشي با رعايت مفاد ماده 7 است.
تبصره 1 : طول مدت امتحانات پايان نيمسال يا پايان دوره تابستاني جزو مدت 17 هفته و 6 هفته آموزش محسوب نمي شود.
تبصره 2 : در موارد استثنايي و ضروري، شامل وقوع بلاياي طبيعي، عدم امكان حضور استاد مربوط در طول 17 هفته ، بيماري استاد و مواردي از اين قبيل، به پيشنهاد دانشكده مربوط و موافقت شوراي آموزشي دانشگاه مي توان درس يا درسهايي را در مدتي كوتاهتر از 17 هفته جهت كليه دانشجوياني كه آن درس يا درسها را اخذ كرده اند تدريس نمود، مشروط بر اينكه مجموع ساعات هر واحد درسي از ميزان مقرر در ماده 7 اين آيين نامه كمتر نشود و شركت در كليه كلاس ها مطابق ساعات هرواحد درسي الزامي است .

ماده 10)در دوره باليني ، (مراحل سوم وچهارم) هر سال تحصيلي مشتمل بر چند بخش آموزش باليني و دروس تئوري مربوطه است . تعداد بخشهاي دوره باليني در طول هر سال تحصيلي، با توجه به مدت زمان لازم براي آموزش هر بخش، توسط شوراي آموزشي دانشگاه تعيين مي شود.

ماده 11) كليه دانشگاهها و دانشكده هاي علوم پزشكي ، موظفند برنامه درسي و سرفصل مصوب شوراي عالي برنامه ريزي را اجرا نمايند.
تبصره 1: ترتيب دروس با رعايت پيش نيازها، تنظيم برنامه تحصيلي دانشجويان در طول دوره ، روش تدريس و جابجا كردن ريز مواد و طرح مطالب جديد در يك درس و انتخاب منابع برعهده دانشگاهها و دانشكده هاي علوم پزشكي است . بديهي است منابع جهت امتحانات جامع علوم پايه و جامع پيش كارورزي از طرف وزارت متبوع تعيين مي شود.
تبصره 2: آن دسته از دانشگاهها و دانشكده هاي علوم پزشكي كه حداقل سه دوره دكتري عمومي پزشكي فارغ التحصيل داشته اند، در صورت تاييد شوراي آموزشي دانشكده و دانشگاه مي توانند با توجه به مقتضيات وامكانات، حداكثر به ميزان ده درصد كل واحدهاي دوره، به برنامه مصوب اضافه كنند.
 
ماده 12) در پايان مرحله اول ، امتحان جامع علوم پايه برگزار مي‌شود و قبولي در امتحان جامع شرط ورود به دوره بعدي مي‌باشد.
تبصره 1 : شرط شركت در امتحان جامع علوم پايه ، قبولي در كليه درسهاي مرحله اول (درسهاي علوم پايه و درسهاي عمومي) و كسب ميانگين كل 12 از اين مرحله است . با اين حال در شرايطي كه دانشجو، تنها يك درس عمومي باقيمانده داشته باشد، مي تواند در امتحان جامع علوم پايه شركت كند و درصورت قبولي، درس باقيمانده را در دوره بعدي بگذراند. بديهي است نمره اين درس در ميانگين مرحله دوم محاسبه خواهد شد.
تبصره 2 : چنانچه نمرات تعدادي از دروسي كه دانشجوگذرانده و در امتحانات آنها شركت كرده است در زمان معرفي به آزمون جامع علوم پايه اعلام نشده باشد، دانشجو به صورت مشروط در آزمون شركت مي نمايد. در صورتي كه بعد از اعلام نمره ، دانشجو در آن درس مردود شده باشد يا علي رغم قبولي، ميانگين كل مرحله اول وي به 12 نرسيده باشد، نتيجه آزمون وي كان لم يكن مي باشد و آزمون مذكور جزو تعداد دفعات شركت در آزمون او محاسبه نخواهد شد و تا كسب نمره قبولي در درس مردودي و همچنين كسب ميانگين لازم، اجازه شركت در آزمون جامع بعدي را حتي به صورت مشروط نخواهد داشت.
ماده 13) شركت در امتحان جامع علوم پايه ، تا سه نوبت مجاز است . چنانچه دانشجو در امتحان مزبور نمره قبولي كسب نكند از ادامه تحصيل در دوره دكتري عمومي پزشكي محروم مي شود.
تبصره 1: غيبت غير موجه در امتحان جامع علوم پايه به منزله يك نوبت شركت در امتحان محسوب مي شود.
تبصره 2 : دانشجويي كه به علت مردود شدن در امتحان جامع علوم پايه از ادامه تحصيل در رشته پزشكي محروم مي شود، مي تواند برابر دستور‌العمل تغيير رشته دانشجويان دوره هاي دكتري عمومي پزشكي ، دندانپزشكي و داروسازي كه از ادامه تحصيل در دوره دكتري عمومي محروم مي شوند، مصوب بيست و دومين جلسه شوراي عالي برنامه ريزي علوم پزشكي مورخ 28/4/82 ، به رشته ديگري در مقاطع كارشناسي پيوسته يا ناپيوسته و كارداني تغيير رشته دهد.

ماده 14) قبولي در كليه درسهاي مرحله دوم و كسب ميانگين كل 12 از اين مرحله، شرط ورود به مرحله سوم است .

ماده 15 ) كارآموزي باليني شامل آموزش مراقبتهاي بهداشتي- درماني سرپايي در درمانگاهها، بيمارستانها و مراكز عرضه خدمات بهداشتي، درماني كشور، آموزش بر بالين بيماران بستري و درسهاي نظري است .
تبصره 1 : در طول دوره كارآموزي، گذراندن 20 ماه كارآموزي طبق برنامه مصوبه براي كليه دانشجويان الزامي است .
تبصره 2 : حداكثر مدت كارآموزي بر بالين بيماران بستري در بيمارستانها نبايد از 50% دوره كارآموزي بيشتر باشد.
 
ماده 16) در پايان مرحله سوم آزمون جامع پيش كارورزي برگزار مي شود و قبولي در اين آزمون شرط ورود به دوره كارورزي است .
تبصره 1 : شرط شركت در آزمون جامع پيش كارورزي ، قبولي در كليه درسها وبخشهاي مرحله كارآموزي باليني، كسب ميانگين كل 14 از مرحله سوم و ثبت موضوع پايان نامه مي باشد.
تبصره 2 : چنانچه نمرات تعدادي ازدروس و بخشهايي كه دانشجو گذرانده و در امتحانات آنها شركت كرده است در زمان معرفي به آزمون جامع پيش كارورزي اعلام نشده باشد، دانشجو به صورت مشروط در آزمون شركت مي نمايد . در صورتي كه بعد از اعلام نمره ، دانشجو در آن درس يا بخش مردود شده باشد يا علي رغم قبولي ميانگين كل مرحله سوم به 14 نرسيده باشد، نتيجه آزمون كان لم يكن مي باشد و آزمون مذكور جزو تعداد دفعات شركت در آزمون او محاسبه نخواهد شد و تا كسب نمره قبولي در درس يا بخش مردودي و همچنين كسب ميانگين لازم ، اجازه شركت در آزمون جامع بعدي را حتي به صورت مشروط نخواهد داشت.

تبصره 3: قبول شدگان آزمون جامع پيش كارورزي، بر اساس رتبه اي كه با توجه به فرمول زير :

نمره تراز شده آزمون پيش كارورزي براساس ميانگين + (ميانگين سه مرحله اول ×2)

3

كسب مي كنند، در انتخاب بخش هاي موجود، براي گذراندن مرحله كارورزي، حق تقدم خواهند داشت.

براي مثال: چنانچه ميانگين سه مرحله اول دانشجويي 15 و نمره او در آزمون پيش كارورزي 180 از 200 باشد (نمره تراز شده آزمون پيش كارورزي او براساس ميانگين 18 مي شود) ، رتبه او بر اساس فرمول بالا، به صورت زير محاسبه مي شود:

16 = 18+(2×15)

3

ماده 17) شركت در امتحان جامع پيش كارورزي تا سه نوبت مجاز است .
تبصره : دانشجوياني كه به علت مردود شدن در امتحان جامع پيش كارورزي از ادامه تحصيل در رشته پزشكي محروم مي شوند، مي توانند براساس دستورالعمل مندرج در تبصره 2 ماده 13 به يكي از مقاطع كارشناسي پيوسته، كارشناسي ناپيوسته و كارداني تغيير رشته دهند.

ماده 18) طول دوره كارورزي 18 ماه مي باشد و گذراندن 17 ماه كارورزي طبق برنامه مصوب براي كارورزان الزامي است . دانشجو در طول دوره كارورزي مي بايست از يك ماه مرخصي استفاده نمايد.


فصل سوم

واحدهاي درسي و طول مدت تحصيل

ماده 19) حداقل تعداد واحدهاي درسي لازم براي فراغت ازتحصيل در دوره دكتري عمومي پزشكي ، طبق برنامه مصوب آن دوره در شوراي عالي برنامه ريزي است.

ماده 20) دانشجو در هر نيمسال تحصيلي از مراحل اول و دوم دوره دكتري عمومي پزشكي بايد حداقل 12 و حداكثر تا 20 واحد درسي، انتخاب نمايد.
تبصره 1 : در آخرين نيمسال تحصيلي در هر يك از مراحل اول و دوم، دانشجو از رعايت شرط حداقل 12 واحد معاف است.
تبصره 2 : در صورتي كه ميانگين كل نمرات دانشجو در يك نيمسال تحصيلي حداقل 17 باشد مي تواند با نظر استاد راهنما و موافقت دانشكده، در نيمسال بعد حداكثر تا 24 واحد درسي انتخاب كند.
تبصره 3: در مواردي كه دانشجو حداكثر 24 واحد باقيمانده براي گذراندن هر يك از مراحل اول و دوم را داشته باشد، در صورتي كه در نيمسال قبل مشروط نشده باشد با تاييد دانشكده مي تواند كليه آن واحدها را در آن نيمسال بگذراند.
تبصره 4: در دوره تابستاني ، دانشجو مجاز به انتخاب بيش از 6واحد درسي نمي باشد.
ماده 21) آن دسته از پذيرفته شدگان آزمون سراسري ورودي دانشگاهها كه نمره خام مواد امتحاني آنها در آزمون ورودي ، در يك يا چند درس به تشخيص شوراي آموزشي دانشگاه پذيرنده، از حد نصاب معيني كمتر باشد،موظفند حسب نياز رشته ، دروسي را كه آن دانشگاه تعيين مي كند به عنوان دروس پيش نياز دانشگاهي علاوه بر دروس مندرج در برنامه مصوب در اولين يا دومين نيمسال تحصيلي بگذرانند.
تبصره 1: تعيين نوع درس، تعداد واحد . ريز مواد ، نحوه ارائه و زمان تدريس دروس پيش نياز دانشگاهي بر عهده شوراي آموزشي دانشگاه پذيرنده و براساس پيشنهاد گروههاي آموزشي است .
تبصره 2: ارائه دروس پيش نياز دانشگاهي و چگونگي اجراي آنها ، در دانشگاهها از هر لحاظ از جمله ثبت نمرات در كارنامه دانشجو، احتساب در ميانگين پايان نيمسال و مشروطي و ميانگين كل نمرات دانشجو، مانند دروس دانشگاهي و تابع مقررات آموزش عالي است .
تبصره 3: سازمان سنجش آموزش كشور پس از اعلام نتايج آزمون ورودي، كارنامه پذيرفته شدگان، مشتمل بر نمره خام آنها را در هر يك از مواد امتحاني در اختيار دانشگاههاي ذيربط قرار مي دهد.
تبصره 4 : به حداكثر طول دوره تحصيل دانشجوياني كه حداقل 8واحد از دروس پيش نياز دانشگاهي را گذرانده باشند، حداكثر يك نيمسال تحصيلي افزوده مي شود.
ماده 22 ) حداكثر مدت مجاز تحصيل در دوره دكتري عمومي پزشكي 10سال است ، كه 5 سال اول به طي مراحل اول ودوم آموزش پزشكي و 5سال باقيمانده به طي مراحل سوم و چهارم آن اختصاص دارد.
تبصره 1: دانشجويي كه نتواند در مدت 4 سال اول دوره آموزش پزشكي از امتحان جامع علوم پايه ، نمره قبولي كسب كندو يا در مدت 5 سال اول ، مراحل اول ودوم آموزش پزشكي رابه پايان برساند، از ادامه تحصيل در رشته پزشكي محروم مي شود و در صورتي كه ميانگين نمرات درسهايي كه گذرانيده حداقل 10 باشد ، مي توانند برابر دستورالعمل مندرج در تبصره 2 ماده 13 به رشته ديگري در مقاطع كارداني، كارشناسي پيوسته و ناپيوسته تغيير رشته بدهد.
تبصره 2: دوره تحصيلي دانشجويي كه نتواند در مدت سه سال از شروع دوره باليني به دوره كارورزي راه يابد و يا در مدت 5 سال مراحل سوم و چهارم آموزش پزشكي را به پايان برساند، با تصويب شوراي آموزشي دانشگاه حداكثر 12 ماه ديگر قابل تمديد است . مشروط بر آن كه مدت مجاز تحصيل وي به پايان نرسيده باشد.

فصل چهارم

حضور وغياب

ماده 23) حضور دانشجو در تمامي جلسات مربوط به هر درس و دوره هاي كارآموزي و كارورزي الزامي است و عدم حضوردانشجو در هر يك ازجلسات ، غيبت محسوب مي شود.

ماده 24) ساعات غيبت دانشجو در هر درس نظري از (چهار هفدهم)، عملي و آزمايشگاهي از (دو هفدهم) ، كارآموزي و كارورزي از (يك‌دهم ) مجموع ساعات آن بخش نبايد تجاوز كند، در غير اين صورت نمره دانشجو در آن درس يا بخش صفر محسوب مي شود.
تبصره 1: غيبت تا سقف مشخص شده در ماده 24، در صورتي مجاز خواهد بود كه با ارائه مدارك مستند و تشخيص استاد موجه شناخته شود. نحوه برخورد با غيبت دانشجو ( موجه يا غير موجه) بر عهده استاد و با تاييد دانشكده خواهد بود.
تبصره 2: در صورتي كه غيبت دانشجو در هر درس يا بخش، بيش از ميزان تعيين شده در ماده 24 باشد ولي غيبت او با تشخيص شوراي آموزشي دانشگاه موجه تشخيص داده شود، آن درس حذف مي گردد. در اين حال رعايت حداقل 12 واحد در هر نيمسال الزامي نيست، ولي نيمسال مذكور به عنوان يك نيمسال كامل جزو سنوات تحصيلي دانشجو محسوب مي شود.
ماده 25) غيبت غير موجه درامتحان هر درس يا بخش به منزله گرفتن نمره صفر در آن درس يا بخش و غيبت موجه در امتحان هر درس يا بخش باعث حذف آن درس يا بخش مي گردد. تشخيص موجه بودن غيبت در جلسه امتحان بر عهده شوراي آموزشي دانشگاه است.
 

تاريخ بروز رساني : سه شنبه 26/06/87 ساعت 22:07

Mashhad University of Medical Sciences Contact Details:
Main address: University St., Ghoraishy Building 91375-345 Mashhad, Iran ,
Tel:( 98 511) 841 2081-5 , Fax:( 98 511) 8430249 , E-mail: Info(at)mums.ac.ir Members: - Schools and Hospitals School: Dentistry , School: Health , School: Medicine , School: Nursing & Midwifery , School: Paramedical , School: Pharmacy , School: Traditional Medicine , Hospital: Dr.Sheikh , Hospital: Dr.Shariati , Hospital: Emam Reza , Hospital: Ghaem , Hospital: Hashemi Nezhad , Hospital: Ibn-e-Sina , Hospital: Khatam-al-Anbia , Hospital: Montaserie , Hospital: Ommul-Banin , Hospital: Omid , Hospital: Shahid Kamyab , Hospital: Taleghani , History: Mashhad Faculty of Medicine was officially opened on Nov. 23, 1949 by Dr Zanganeh, the minister of culture. The school started out with 61 students, one associate professor and seven tutors. In 1956, when the school of Arts opened, the two schools merged to form the University of Mashhad. In 1989, the faculties offering Medical Sciences' degrees across the country separated from the Ministry of Culture and Higher Education. New emerging Medical Universities have gone under management of Ministry of Health, Treatment and Medical Education. Thus the original University of Mashhad was divided into two independent universities: "Ferdowsi University of Mashhad" and "Mashhad University of Medical Sciences'. Mashhad University of Medical Sciences operates at present with 8 faculties, 32 hospitals, 179 rural and 147 urban health centers. It covers an enormous area stretching from the north east to the central parts of the country, which makes it the largest university of Medical Sciences providing health care and treatment services. With 597 teaching staff, 1645 MDs with different specialties, 138 dentists, 123 pharmacists and 25, 402 employees, the university provides health care and medical services to the area's large population as well as to over 25 million tourists a year.

معاونت آموزشی، سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، خيابان دانشگاه، کد پستی: 13131- ۹۱۳۷9 تلفن: 8433999 ۰۵۱۱ نمابر: ۸۴13006 ۰۵۱۱ پست الکترونيک: vpeducation@mums.ac.ir
اداره کل امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی، مشهد میدان سعدی ، نبش سناباد 7 ،کد پستی:91387، تلفن24-8421023 0511، نمابر 8406555 0511
پست الکترونیک:vce.em@mums.ac.ir
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشد و هرگونه کپی برداری از مطالب آن تنها با ذکر منبع بلامانع است.