اخبار

نظرسنجي

كداميك را بيشتر مي پسنديد؟

خبر هاي سايت 36.4%
واحدها 9.1%
لينك هاي مفيد 9.1%
به روز بودن سايت 29.5%
آموزش هاي مفيد 15.9%


مشاهده نتايج

صفحات پر بازديد

شبكه بهداشت و درمان مه ولات ( 57568 )
دانلود پاورپوینت های بهداشتی ( 11167 )
مرکز مشاوره قبل از ازدواج ( 8711 )
معرفی شهرستان مه ولات ( 8003 )
مدير شبكه بهداشت و درمان مه ولات ( 5549 )
نقشه سایت ( 5158 )
واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان مه ولات ( 4386 )
گسترش شبکه بهداشت و درمان مه ولات ( 4320 )
مهارت های فرزند پروری ( 4300 )
واحد پيشگيري و مبارزه با بيماريها شبکه بهداشت و درمان مه ولات ( 4158 )
روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان مه ولات ( 4090 )
واحد بهداشت روان شبکه بهداشت و درمان مه ولات ( 4052 )
واحد جوانان، نوجوانان و مدارس شبکه بهداشت و درمان مه ولات ( 4045 )
واحد آموزش سلامت شبکه بهداشت و درمان مه ولات ( 3911 )
واحد آمار و رایانه شبکه بهداشت و درمان مه ولات ( 3895 )
کارگزینی شبکه بهداشت و درمان مه ولات ( 3754 )
بیمارستان امام رضا (ع) فیض آباد-مه ولات ( 3742 )
واحد امور مالی شبکه بهداشت و درمان مه ولات ( 3650 )
نظارت بر درمان شبکه بهداشت و درمان مه ولات ( 3260 )
واحد مشارکتهای مردمی شبکه بهداشت و درمان مه ولات ( 3214 )
واحد اموردارویی شبکه بهداشت و درمان مه ولات ( 2958 )
واحد سلامت خانواده و جمعیت شبکه بهداشت و درمان مه ولات ( 2755 )
اموراداري شبكه بهداشت و درمان مه ولات ( 2590 )
برنامه های عملیاتی واحدها ( 2489 )
واحد بهداشت دهان و دندان شبکه مه ولات ( 2209 )

مهارت هاي فرزند پروري

 

چگونه از خود به عنوان پدر يا مادر مراقبت کنيم؟

 

         والد خوب بودن بدين معني نيست که کودک بر زندگي شما تسلط داشته باشد

         پدر و مادر بودن کار سختي است با اين حال بايد بتوانيد بين خواسته هاي فرزند ، همسر ، امور منزل ، خانواده ، دوستان و شغلتان توازن برقرار کنيد .

         وقتي نيازهاي شخصي شما از نظر ارتباط صميمانه ، همراهي خانواده با شما ، تفريح و تنها بودن در زمان هاي خاص براورده شود پدر يا مادر بودن براي شما آسان تر خواهد بود .

 

         سعي کنيد انتظارات بيش از حد از خودتان نداشته باشيد

         فکرهاي نادرستي که مي توانند استرس شما را افزايش دهند عبارتند از : حوادث ناگوار ، بزرگ کردن بدي ها ، ناديده گرفتن خوبي ها ، سرزنش خود و طرح بايدها و نبايدهاي فراوان براي خودتان

         با تفکر واقع بينانه و مثبت در مورد خود استرس وارد بر شما کمتر خواهد بود و آسان تر مي توانيد با موقعيتي که در آن هستيد کنار بياييد . مثلا در قبال کار اشتباه فرزندتان به جاي اين که فکر کنيد مادر يا پدر بدي هستيد که نتوانسته ايد کودکتان را درست تربيت کنيد سعي کنيد واقع بينانه فکر کرده و به خود بگوييد فرزندتان هنوز ناپخته است و کم کم رفتارهاي مناسب را فرا خواهد گرفت . 

در گفتگو با خود از عبارت هاي مثبت در جهت سازگاري بيشتر استفاده کنيد :

افکار مثبت به شما القا مي کند که چگونه در هر موقعيتي که قرار داريد با موقعيت خود کنار بياييد .

مثلا بگوييد که خيلي طبيعي است که آدم اشتباه کند و نشستن و غصه خوردن دردي را دوا نمي کند بايد فکر کنم که چه کاري بايد انجام دهيم يا من قبلا از اين مشکلات داشته ام که آنها را به خوبي حل کرده ام

 

چند نکته جهت کاهش استرس

گهگاهي در شيوه زندگي تان تغييراتي ايجاد کنيد

ياد بگيريد که در مقابل خواسته هاي زياده از حد ديگران به شيوه مودبانه نه بگوييد .

مسئوليت امور منزل و فرزندانتان را با همسرتان تقسيم کنيد .

زماني که يک مشکل رفتاري اتفاق مي افتد يکديگر را حمايت کنيد .

( والدين )

ارتباط شاد و لذت بخش را گسترش دهيد . ( ارتباط با اقوام و دوستان )

 

توجه داشته باشيد :

اگر والدين آرام باشند و راه کارهاي تربيتي سازنده را با پشتکار پيش بگيرند فرزندان روند سالمي خواهند داشت  و

 مي توانند رفتارهاي مناسب را فرابگيرند .

چگونه محيطي امن و پويا براي کودکانمان ايجاد کنيم ؟

 

 

داشتن يک محيط امن ، سازنده و مورد علاقه کودک اصل اول تربيت مناسب و کارامد مي باشد .

محيط امن بدين معني است که شما از آرامش بالايي در زمينه تربيت فرزند خود برخوردار باشيد و در عين حال کودک بتواند به جستجو در محيط اطراف خود پرداخته و در طول روز با کمترين آسيب به فعاليت ادامه دهد .

براي ايجاد يک محيط امن بايد بتوان در مواقعي که محيط براي کودک کسل کننده مي باشد يکسري فعاليت هاي جالب و سرگرم کننده را براي وي فراهم آورد تا از کسالت و رخوت بيرون بيايد .

فراهم آوردن فعاليت هاي سرگرم کننده و جالب براي کودکان آنان را به مستقل بازي کردن تشويق مي کند و رشد هوشي و ذهني آنان را تحريک مي کند .

 

با شناختن استعدادها  و توانمندي هاي کودکان مي توان فعاليت هاي متناسب با سن و علاقه کودک براي آنان فراهم کرد و احساس ايمني ، آرامش ، مسئوليت پذيري، رهبري و اعتماد به نفس را در آنان ايجاد کرد .

ايجاد فرصت هايي براي بازي و تجربه کردن ، کنجکاوي کودک ، رشد زبان و قواي هوشي او را تحريک کرده و مي تواند کودک را سرگرم و فعال نگه داشته و احتمال بدرفتاري او را کاهش دهد .

 هرچه قدر تجارب کودک در رابطه با محيط اطرافش بيشتر و با احساس امنيت و آرامش  بالاتري همراه باشد فکر و ذهن او بيشتر رشد کرده و به بلوغ و پختگي نزديک تر مي شود و ياد مي گيرد که به  جاي اينکه به سادگي نظرات ديگران را بپذيرد ، خود نيز فکر کرده و براي خودش تصميم بگيرد .

 

براي ايجاد فرصت هاي مناسب براي بازي سالم مي توان از اقداماتي ساده استفاده کرد  :

مثل

 

کودکان را تشويق کنيد که بعضي چيزها را در محيط اطراف خود بيازمايند .( بررسي يک وسيله از کار افتاده ، جستجو در باغچه و يا تعمير يک وسيله با والدين ) . اين کار انگيزه يادگيري در محيط را در کودک تقويت مي کند .

گذراندن  يک زمان اختصاصي با کودک مانند رفتن به گردش يا سينما و شرکت در بازي هاي کودکانه

شرکت دادن کودک در بعضي تصميم گيري هاي مربوط به او

کودکان نياز به نظارت دارند بدين معني که بدانيد در هر زمان کودک کجاست و چه کاري انجام مي دهد .

قبول مسئوليت در بعضي فعاليت هاي متناسب  با سن ، به او اتکا به نفس و مهارت در برنامه ريزي را مي آموزد .

نيازي نيست که در هر  لحظه و پابه پاي او در همه بازي ها و عاليت ها شرکت کنيدولي لازم است هر وقت کودک به کمک يا مراقبت شما نياز داشت به راحتي بتواند شما را در کنار خود داشته باشد .

 

 

روش هاي تشويق کودکان :   پاداش دادن    پاداش هاي کلامي    پاداش هاي غير کلام

 

 

هر فردي صرفنظراز سنش انتظار دارد در مقابل کار خوبي که انجام مي دهد مورد تشويق قرار گيرد . اين موضوع در مورد کورکان نيز با شدت بيشتري ديده مي شود ، به طوري که تشويق مي تواند به عنوان يک ابزار مهم تربيتي در اختيار والدين قرار گيرد .

براي تشويق کودکان مي توان از روش هاي مختلف پاداش دادن استفاده کرد :

پاداش هاي کلامي :

در سنين خردسالي مي توان از پاداش هاي کلامي استفاده کرد . يعني در زماني که کودک رفتار مطلوبي را انجام مي دهد با کلام محبت آميز و نيکو او را مورد تشويق قرار دهيد . مثل : به به ، آفرين ، متشکرم و ...

اگر پاداش هاي کلامي همراه با توصيف کردن رفتار خوب کودک همراه باشند نتيجه بهتري خواهد داشت .

چرا که کودک کاملا متوجه کار درستي که انجام داده مي شود . مثلا  زماني که کودک بعد از ورود  به خانه کفش هايش رادر جاکفشي گذاشت به او بگوييم آفرين از اينکه کفش هايت را سرجايش گذاشتي ، متشکرم

سعي کنيد در زمان گفتن جملات تشويقي اين جملات را با احساس و هيجان بيان کنيد .

يعني طرز بيانتان شاد و پر انرژي باشد

پاداش هاي غير کلامي :

پاداش هاي غير کلامي شامل پاداش هايي هستند که از کلام استفاده نمي شود و با رفتارهاي ساده مثل با دست پشت کودک زدن ، دست روي شانه او گذاشتن يا چشمک زدن مشخص مي شوند .

به طور مثال  وقتي فرزندتان در جمع دوستانش هستو مي خواهيد او را به دليل رفتار مناسبي که انتجام داده تشويق کنيد مي توانيد با چشمک زدن اين کار را انجام دهيد .

نکته :

بهتر است اين نوع اظهار محبت و علاقه را به دفعات بيشتري با کودکان داشته باشيم و فقط به عنوان پاداش از ان استفاده نکنيم .

 

گاهي مي توان  کارهايي را که کودک واقعا علاقمند به انجام آنها مي باشد را به عنوان جايزه در نظر گرفت . اين کارها ممکن است شامل انجام يک بازي ، خواندن يک داستان ، رفتن به سينما و ... باشد .

مثال : براي پاداش دادن به رفتار مطلو ب کودک که انجام تکاليف مدرسه اش بوده است مي توانيم به او بگوييم  : آفرين ، چون مشق هايت را زود نوشتي مي تواني ساعت 5 فيلم ببيني.

گاهي از وسايل و اشياء مورد علاقه کودک براي پاداش دادن استفاده مي کنيم مانند اسباب بازي

مثال : اگر امروز اتاقت را مرتب کني آن اسباب بازي که دوست داري برايت مي خرم .

Mashhad University of Medical Sciences Contact Details:
Main address: University St., Ghoraishy Building 91375-345 Mashhad, Iran ,
Tel:( 98 511) 841 2081-5 , Fax:( 98 511) 8430249 , E-mail: Info(at)mums.ac.ir Members: - Schools and Hospitals School: Dentistry , School: Health , School: Medicine , School: Nursing & Midwifery , School: Paramedical , School: Pharmacy , School: Traditional Medicine , Hospital: Dr.Sheikh , Hospital: Dr.Shariati , Hospital: Emam Reza , Hospital: Ghaem , Hospital: Hashemi Nezhad , Hospital: Ibn-e-Sina , Hospital: Khatam-al-Anbia , Hospital: Montaserie , Hospital: Ommul-Banin , Hospital: Omid , Hospital: Shahid Kamyab , Hospital: Taleghani , History: Mashhad Faculty of Medicine was officially opened on Nov. 23, 1949 by Dr Zanganeh, the minister of culture. The school started out with 61 students, one associate professor and seven tutors. In 1956, when the school of Arts opened, the two schools merged to form the University of Mashhad. In 1989, the faculties offering Medical Sciences' degrees across the country separated from the Ministry of Culture and Higher Education. New emerging Medical Universities have gone under management of Ministry of Health, Treatment and Medical Education. Thus the original University of Mashhad was divided into two independent universities: "Ferdowsi University of Mashhad" and "Mashhad University of Medical Sciences'. Mashhad University of Medical Sciences operates at present with 8 faculties, 32 hospitals, 179 rural and 147 urban health centers. It covers an enormous area stretching from the north east to the central parts of the country, which makes it the largest university of Medical Sciences providing health care and treatment services. With 597 teaching staff, 1645 MDs with different specialties, 138 dentists, 123 pharmacists and 25, 402 employees, the university provides health care and medical services to the area's large population as well as to over 25 million tourists a year.