اخبار

نظرسنجي

نظر شما راجع به ظاهر و محتوای سایت چیست ؟

عالی 36.7%
بسیار خوب 14.5%
خوب 14.6%
متوسط 8.1%
ضعیف 26.1%


مشاهده نتايج

صفحات پر بازديد

چگونه نفخ معده را برطرف نماييم ؟ ( 281926 )
عصبانيت و راههاي مبارزه با آن ( 73455 )
كنترل تنظيم خانواده و جمعيت ( 67391 )
برنامه آموزشي كودكان ( 62743 )
بلوغ ( 57554 )
چگونه در مصرف آب صرفه جویی کنیم ؟ ( 50198 )
قرص فروس سولفات ( 37687 )
رفتار های پر خطر در جوانان ( 28042 )
مواد غذايي براي كاهش كلسترول ( 25553 )
صفحه اول شبكه بهداشت و درمان شهرستان كلات ( 25397 )
شبكه هاي وايرلس ( 21576 )
شپش ( 20119 )
روشهاي جلوگيري ازبارداري ( 18480 )
سياه سرفه ( 17062 )
سل ( 16252 )
بيماري آنفولانزا ( 14707 )
آموزش ايميل ( 13656 )
پیش فعالی د رکودکان ( 13584 )
ويتامين آ ( 12806 )
لیشمانیا ( 11565 )
معرفي شهرستان كلات نادر ( 11339 )
ويروس چيست ( 10680 )
تغذيه تكميلي در كودكان ( 10183 )
فلج اطفال ( 9867 )
اضطراب ( 9622 )

پیش فعالی د رکودکان.pdfپیش فعالی د رکودکان.doc

پیش فعالی د رکودکان

 
 
 
ما به خاطر بسياري از خطاها و اشتباهاتمان گناهكار هستيم ، اما بدترين جنايتمان واگذاشتن كودكان به حال خودشان و غفلت از فواره هاي زندگي است .

بسياري از چيزهايي كه ما به آن احتياج داريم را مي توان منتظر گذارد ، اما كودك را نمي توان

همين حالا ، زماني است كه استخوانهاي او در حال شكل گرفتن ، خون او در حال ساخته شدن و حواس او در حال تكميل شدن است .

به او نمي توانيم پاسخ دهيم " فردا "

نام او "امروز" است .

گابريل ميسترال ( شاعر اهل شيلي )

پیش فعالی در کودکان

مطب شلوغ است. تمام صندلی‌ها پر از بیمار است اما آنچه جلب توجه می‌کند کودکی است که دورتا دور صندلی‌ها می‌چرخد، پای مریض‌ها را لگد می‌کند، به بعضی‌ها مشت می‌زند وبه پدرش هم بد و بیراه می‌گوید که چرا او را اینجا آورده و به پارک نبرده است. زمانی که پزشک وارد مطب می‌شود در یک نگاه وضعیت را می‌سنجد به کودک اشاره می‌کند وبه منشی‌اش می‌گوید : اول این مریض را می‌بینم و بعد به اتاقش می‌رود.گویی او به تجربه می‌داند که اگر این کودک چند دقیقه دیگر با اعصاب دیگران بازی کند، نظم مطب را به هم می‌ریزد و...

بيش‌فعالي اختلالي است كه در آن كودك داراي علايمي همچون پرتحركي، پرفعاليتي، انجام حركات و عملكرد ناگهاني، كمبود توجه و يا تمركز است . فرد عصبانیت‌های زیاد و یا بی‌مورد دارد، دچار عدم تمرکز است و پرش افکار دارد و دچار افت تحصیلی می‌شود، فرد اختلالات رفتاری دارد و ممکن است رفتارهای پرخاشگرانه‌ای در رابطه بابقیه کودکان و یا معلمین و خانواده از خود نشان بدهد.

مرز تشخیص این کودکان با بچه‌های بازیگوش اين است كه در کودکان سالم و بازیگوش، فعالیت زیاد باعث کاهش بازده کودک نمی‌شود به عبارت دیگر کودک در کنار فعالیت زیاد جسمی، در تحصیل و روابط اجتماعی خود، فردموفقی است، اما در کودکان مبتلا بهADHDدر کنار فعالیت زیاد، اختلالات رفتاری واختلال تحصیلی دیده می‌شود. بنابراین در واقع مرز تشخیص برای این کودکان ایجاداختلال در عملکردهاست نه میزان فعالیت آنها.

در بروز این عارضه عوامل ژنتیک دخالت دارد. آنچه که در این باره کاملا مشخص شده اختلالات بیولوژیکی است که در میانجی‌های شیمیایی مغز این افراد وجود دارد .

معمولا علايم اين اختلال بعد از2سالگي آغاز و معمولا تا قبل از 7 سالگي تشخيص داده مي‌شود اختلال بيش‌فعالي از 12 سالگي به بعد تا 20 سالگي رو به بهبود مي‌رود و درصد كمي از علايم اختلال در بعضي از اين كودكان و نوجوانان تا بزرگسالي ادامه پيدا مي‌كند.

بيش‌فعالي در پسران شايع‌تر از دختران است ، اين اختلال در پسران 3 تا 5 برابر شايعتر از دختران است.

اختلال بيش‌فعالي با سه نوع مختلف در كودكان بروز مي‌كند : در نخستين نوع از اين اختلال، علاوه بر بيش‌فعالي، عملكرد تكاني (انجام كارهاي ناگهاني) در كودك ديده مي‌شود.

دومين و شايع‌ترين اختلال بيش‌فعالي نوعي است كه در آن بيش‌فعالي و پر تحركي مشاهده نمي‌شود و كودك فقط داراي علايم مربوط به كمبود توجه و تمركز است كه معمولا اين نوع اختلال ديرتر و در سنين مدرسه تشخيص داده مي‌شود.

 
در نوع سوم اختلال بيش‌فعالي، كودك هم داراي علايم بيش‌فعالي، عملكردهاي ناگهاني و هم كمبود توجه و تمركز است.

در خصوص علايم باليني اختلال بيش‌فعالي نوع سوم بايد خاطرنشان كرد :

اين كودكان به طور مرتب در حال جنب و جوش هستند و معمولا آرام و قرار ندارند ، حتي اگر براي تماشاي تلويزيون نشسته‌اند مرتبا با دستهاي خود بازي مي‌كنند. اين كودكان در مدرسه به دليل اين كه مرتب در حال حركت هستند غالبا نظم كلاس را بر هم مي‌ريزند.

اين كودكان اغلب به جاي راه رفتن مي‌دوند ؛ بسيار جسور هستند و دست به كارهاي خطرناكي مانند پريدن از روي بلندي، دست زدن به گاز، چاقو، كبريت و ... مي‌زنند و بعد از انجام اعمال خطرناك هم عبرت نمي‌گيرند و مرتبا همان اعمال خطرناك را تكرار مي‌كنند.

اين كودكان به دليل علايم كم توجهي، وسايل مهد كودك و يا مدرسه خود را مرتب گم مي‌كنند و در خانه جاي وسايل شخصي خود را فراموش مي‌كنند و در مدرسه به دليل مشكل توجه و تمركز بيشترين مسئله را در دروس «ديكته» و «رياضي» دارند.

اشتباهات و غلط هاي اين كودكان در دروس رياضي و ديكته كاملا ناشي از بي‌دقتي آنهاست،‌غلط‌هاي املايي شايع در اين كودكان شامل نگذاشتن نقطه، تشديد و دندانه و سركش است و يا يك كلمه را در يك قسمت ديكته درست مي‌نويسند و همان كلمه را ممكن است در جاي ديگر اشتباه بنويسند.

غلط‌هاي رياضي اين كودكان هم ناشي از بي‌توجهي است، اين كودكان علايم رياضي مانند جمع و تفريق را با هم اشتباه مي‌كنند و يا ممكن است راه حلي را درست بنويسند ولي در زمان نوشتن اشتباه منتقل كنند؛ در هر حال اين كودكان از نظر معلمان، بي انضباط و مداخله گر در صحبت‌هاي آنان هستند؛ حتي ممكن است اين كودكان در طي ساعت مدرسه چندين بار محل كلاس را ترك كنند.

تشخيص زودرس و درمان به موقع مانع برچسب زدن به اين كودكان تحت عنوان كودكان شرور، پرخاشگر، فضول، بي‌توجه و بي انضباط مي‌شود. ‌دارو درماني، رفتار درماني براي كودك يا نوجوان بيش‌فعال و آموزشهاي رفتاري به والدين از جمله روشهاي درماني اين اختلال است. درمان دارويي در كنترل علايم اين اختلال بسيار مؤثرست،اين داروها هم علايم پرتحركي و هم علايم مربوط به بي‌دقتي و كم تمركزي را كنترل مي‌كند.

معمولا كودكان دو نوبت در روز بايد از اين داروها استفاده كنند؛ يك نوبت براي حضور در مدرسه و يك نوبت بعدازظهر در منزل براي كنترل رفتارهاي مربوط به پرتحركي و نيز براي افزايش تمركز و انجام تكليف درسي به كودك داده مي‌شود.

تشخيص و درمان به موقع از بسياري عواقب احتمالي اختلال بيش فعالي در آينده جلوگيري مي‌كند.

از اختلالات همراه با بيش‌فعالي مي‌توان به اضطراب، افسردگي و كاهش اعتماد به نفس در اين كودكان و نيز اختلالات يادگيري در ديكته‌نويسي، روخواني و رياضي اشاره كرد.اين كودكان موجب آزار دوستان خود مي‌شوند اين كودكان بدون هيچ فكر قبلي، دست والدين را در خيابان رها كرده و وسط خيابان مي‌پرند بدون آنكه عواقب عملشان را فكر كرده باشند و يا مرتبا موجب آزار دوستان و زدن آنها ، به صورت يكي از نمادهاي پرخاشگري مي‌شوند.

اين كودكان هميشه قادر به پيگيري دستورات نيستند كارهاي خود را نيمه كاره رها مي‌كنند و به دليل مشكل تمركز، فراموش كار هستند و از انجام اعمالي مانند تكليف درسي كه نياز به تمركز دارد پرهيز و اجتناب مي‌كنند.

هشدار :

اگراين بيماري به موقع درمان نشود در بزرگسالي مي تواند مشكلات متعددي را ایجادکند .یکی از این مشکلات می‌تواند وابستگی به مواد مخدر دربزرگسالی باشد اما در صورت تشخیص و درمان به موقع کودکان بیش‌فعال در بزرگسالی زندگی نرمال و طبیعی خواهند داشت.
 
 

تاريخ بروز رساني : يكشنبه 03/11/89 ساعت 17:37

پیش فعالی د رکودکان.pdfپیش فعالی د رکودکان.doc

پیش فعالی د رکودکان

Mashhad University of Medical Sciences Contact Details:
Main address: University St., Ghoraishy Building 91375-345 Mashhad, Iran ,
Tel:( 98 511) 841 2081-5 , Fax:( 98 511) 8430249 , E-mail: Info(at)mums.ac.ir Members: - Schools and Hospitals School: Dentistry , School: Health , School: Medicine , School: Nursing & Midwifery , School: Paramedical , School: Pharmacy , School: Traditional Medicine , Hospital: Dr.Sheikh , Hospital: Dr.Shariati , Hospital: Emam Reza , Hospital: Ghaem , Hospital: Hashemi Nezhad , Hospital: Ibn-e-Sina , Hospital: Khatam-al-Anbia , Hospital: Montaserie , Hospital: Ommul-Banin , Hospital: Omid , Hospital: Shahid Kamyab , Hospital: Taleghani , History: Mashhad Faculty of Medicine was officially opened on Nov. 23, 1949 by Dr Zanganeh, the minister of culture. The school started out with 61 students, one associate professor and seven tutors. In 1956, when the school of Arts opened, the two schools merged to form the University of Mashhad. In 1989, the faculties offering Medical Sciences' degrees across the country separated from the Ministry of Culture and Higher Education. New emerging Medical Universities have gone under management of Ministry of Health, Treatment and Medical Education. Thus the original University of Mashhad was divided into two independent universities: "Ferdowsi University of Mashhad" and "Mashhad University of Medical Sciences'. Mashhad University of Medical Sciences operates at present with 8 faculties, 32 hospitals, 179 rural and 147 urban health centers. It covers an enormous area stretching from the north east to the central parts of the country, which makes it the largest university of Medical Sciences providing health care and treatment services. With 597 teaching staff, 1645 MDs with different specialties, 138 dentists, 123 pharmacists and 25, 402 employees, the university provides health care and medical services to the area's large population as well as to over 25 million tourists a year.

شبکه بهداشت و درمان شهرستان کلات تلفن: 6- 2723434 0512 نمابر: 2722050 0512- DNKALAT@mums.ac.ir
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشد و هرگونه کپی برداری از مطالب آن تنها با ذکر منبع بلامانع است.